Visst får man lite extra kg med fyrtakt men det får man leva med om man tänker sig ha skotern mer än 500 mil. Men en sak som jag har upptäckt är att de kräver mer än 200 mil inkörning innan de går som de ska. Min har slagit över 200 nu och den börjar gå löjligt bra. Tyckte den var lite trög i mellan- och toppregistret men det har lossnat nu när den har över 80 timmar på sig.Hoppas dem kommer med original turbo. Enda gången Jag kan äga en Yama är med Turbo. Hade en Nytro-14MTX , slö som en 550f , tung som en Yeti 1300. Dålig i snö, annars suverän Kvalite i dem 100 mil innan Jag ledsnade och övergick till 2takt.
Dock kommer dem aldrig komma ifrån vikten, tunga som as. Inget att diskutera. Ren fakta.
Skyhöga oljeförb ? Mina har tagit en tank per säsong ungefär och Etec är känd för att ta lite olja.Jasså ja det kanske blir bättre när den närmar sig 200 mil. Sista tiden har Jag börjat ångra mer och mer att Jag köpte en 2-taktare och sålde Nytro MTX. Rackel och irriterande verkstadsbesök.
Enda att Nytron tog mycket bränsle i jämförelse med 600 E-tec. Men då slipper man den skyhöga oljeförb. som E-tec har.
Hade man vart smart hade Jag behållit Nytron och montera MXC på den och plastbelag så den flyter på snön , men lätt att vara efterklok.........
För att detta inlägg ska ge något måste du skriva hur många mil du kört ocksåSkyhöga oljeförb ? Mina har tagit en tank per säsong ungefär och Etec är känd för att ta lite olja.
Jag tror knappast du hittar ett sådant test från BRP då dom vill visa hur lite olja dom drar, och visst deras siffror stämmer bra om man kör väldigt försiktigt.Jag hade gärna sett ett testförfarande på det påståendet. Påståendet är självklart att det tar mer olja och bensin om man kör hårt. Hur mycket olja jämfört med andra är den relevanta jämförelsen
Varför av BRP ? Oberoende tester är bäst och jag tror BRB brukarna är helt insatta i frågan eftersom ETEC funnits i så många år nu. Man kan bli lurad och besviken en gång sällan flera gånger av samma säljare. Kan nämna att jag hade möjligheten att köpa en Viper sprillans ny för 100Tkr men avstog till förmån för en 40Tkr dyrare Etec 600.Det säger lite om hur jag & de allra flesta här ser på Yamaha just nu. Det går trögt för min lokala Yamaha handlare säkert inte den endaJag tror knappast du hittar ett sådant test från BRP då dom vill visa hur lite olja dom drar, och visst deras siffror stämmer bra om man kör väldigt försiktigt.
Men för dom som får ut värst oljeförbrukning så brukar det vara en tank = en tank olja, nu körs inte oljatanken helt tom men den brukar hamna strax under påfyllningslinjen. Så någon som kanske tankar mer etec än mig kan svara på hur många liter olja det går i från sträcket till fullt.
En polaris som körs hårt med oskruvad oljepump drar ca 2%, vilket anses på gränsen för lite.
Kanske konstig kommentar från en som kör bränslesnål e-tec, men jag tycker att framförallt en skotermotor får dra hur mycket olja och bränsle den vill så länge den inte havererar. Pumpgas+ etec 800= mkt olja. Men det är bara fylla och vara glad för den går så fiiint!