Är nog inga problem att försäkra maskinen som har dubbla effekten mot original. Men den dagen det händer något och man behöver nyttja helförsäkringen så kan det bli lite värre att få ut något.Har du verkligen försäkrat en Apex med 290hk? Du har alltså registrerat om den då?
För annars kan väl aldrig FB godkänna att du kör en tok trimmad maskin som inte är typad någonstans?
Dock kan du ha en poäng i att vissa FB kanske ändå inte har någon högre klass än när du är uppe på en 800a. =)
När jag skulle försäkra min rmk turbo så kollade jag med dom flesta bolag hur dom ställer sig till det. Kollade endast halvförsäkring (och framförallt stöld) då hel är uteslutet då man körde en olaglig maskin.
Och då var det endast länets som var villig att ersätta saker som sitter monterat på skotern utöver originalgrejor. Som tex turbo, vipec, dämpare mm alla andra jag kollade med ersatte endast maskin i originalutförande så om maskinen blev stulen som hade grejor för 80k monterat så fick man bara ut vad en originalmaskinens marknadspris.
Så har man en maskin med mycket gotta på så kolla upp med försäkringsbolaget vad som ersätts vid tex stöld och dokumentera med foton och kvitton vad som finns på maskinen.
Sen ang premier och effekt så har iallafall dina försäkringar ett fint intervall på 92-9999kw så allt över 92kw spelar ingen roll, vilket då gäller alla 800or och en del 600or.