Jag tror det blir riktigt svårt med pulkan bakom sidewinder m-tx (om det gäller en pulka som det sitter människor i alltså). Vet att MCX tog fram en bakre tunnelkylare till Viper m-tx förra året för dem som ville omdisponera vikten på maskin och ta bort frontkylaren för att flytta vikt från framänden. En sån går säkert att komplettera med, det är ju samma tunnel på sidewindern. Vipern med frontkylare är en suverän pulkdragare iallafall, motorn jobbar ju så ruskigt bekvämt på låga varv och frontkylaren med fläkt håller nere tempen även vid isigt före. Det man behöver göra på vipern om man ska dra mycket pulka är att fixa det hårda tillslaget på variatorn, men det är lätt fixat.Bara kort tunnelkylare samt avsaknad av kylare + fläkt under huven borde innebära att Sidewinder MTX är betydligt sämre allround-skoter jämfört med Viper MTX? Tror ni att det öht går att dra pulka utan varmgång med Sidewinder MTX?
Mycket intressant inlägg med både + och -! Har lite mer undringar: saknar du inte polarisen? Hur djupt går mattan, de arctic jag provat tenderar att gå i snön snarare än att flyta som summiten gör... Ska enl min handlare sitta roll over valve på sidewinder, funkar detta bra? Sitter väl ingen kränghämmare på yamman, hur upplev du den på led jämfört med pron? Vet int om man ska byta till 850 eller sidewinder 2018.Har nu spenderat 10tim på min mtx sidwinder.
det har tagit ett litet tag att bli av med 2-takts tummen och att vänja sig med styrningen.
Effekten i detta monster är tamigfan skrämmande roligt och maskinen känns mycket smidig och lätthanterlig i skogen.
I söndags så vart det en dagstripp till den mest krävande terrängen vi brukar köra i och det var inga som helst problem att hantera denna 4-taktare i tät och brant terräng. Den upplevs givetvis tyngre vid vissa situationer men samtidigt mindre krävande än dom 2taktare jag kört tidigare då man kan köra med effekten på ett annat sätt.
Yamaha har gjort ett bra jobb med att få bort motorbromsning och turbo lagg då man inte ens reflekterar över det.
Att sätta sig på en 2taktare nu är som att köra moped då man fort vänjer sig med effekten men ändå inte:nuts:
Nu kommer vi till det dåliga. Original rullarna i sekundären tenderar till att få flata punkter.
Värmeskölden runt turbon har spruckit.
Dekalerna på tunneln är skräp.
Mattan drar snett i tunneln och måste justeras ordentligt.
Ska bli kul att bjuda 2017års 2-taktare till dans i vinter:bigsmile:
Tillåt mig småflina.... om du nu inte har en privat crossbana hemma på gården + en fullbestyckad crossmaskin som du tänkt köra runt på så finns det inga planer i världen på att du åker "arslet" av en sidewinder efter led! Inte ens idag så åker en 600:a "arslet" av en gammal apex eller ens en srx efter led. Lägg på 40 hästar på det och nåt ställe här och där med möjlighet att trycka fullt så lär du veta hur framlyset ser ut på dina 2- taktskrällen till 600orTja utan att ha kört då vet jag att kraften är enorm. Utan att ha provkört så tror jag mig veta på goda grunder att en 600 av god kaliber kommer att åka arslet av alla Sidewinders på en gropig kurvig bana eller led. Inget nytt på östfronten m andra ord. Men jag hajar att man vill ha en, att man trivs m en som lake racer och som vanligt yamma & kvalitet
Vad har du för belägg egentligen att kvaliteten är dålig jämfört med förr? Konkreta exempel alltså. Jag har kört tre säsonger med yamacat nu och inte haft ett enda fel hittills, bara tanka å köra.Nä jag tror nog att nästan dubbla effekten är hyfsat avgörande, särskilt som chassit är i princip likadant som alla andra...
Men glöm "Yamahakvaliteten", den är tyvärr byggd i klantarslelandet nr 1.
Vad har du för belägg egentligen att kvaliteten är dålig jämfört med förr? Konkreta exempel alltså. Jag har kört tre säsonger med yamacat nu och inte haft ett enda fel hittills, bara tanka å köra.
Kom ut under stenen ordentligt eller kryp tillbaka... De är solklart bättre än alla andra vad gäller kvalitet: dvs de som är tillverkade i Japan. Detta är samtliga bedömare helt eniga om. Nackdelarna kommer ju inom andra områden: Små förändringar (Alltså, RX1/Apex kom för 13 år sedan, har genomgått EN större förändring som egentligen bara innebär smågrejor sedan är det detaljer), långsamma att anpassa sig till kundernas krav (det tog bara 10 år innan de släppte en fabriksturbo trots att de kunnat göra det redan 2003, det tar 5-6 år innan de byter till mattor som kunderna vill ha osv).Yamaha har japansk kvalité på motorerna, i övrigt så är dom absolut inte bättre än nån annan. Förstår inte att folk inte förstår det. Därför var ju ihopslagningen med ac bara positiv. En äkta japansk yamaha glappar efter 10 mil som en brp gör efter 1800mil.
Fanimej Hjulis... för en gång skull kan jag inte sätta mig på tvären gentemot ett av dina inlägg :madgrin::madgrin::madgrin: