Ny köpt Pantera 1000cc orolig för balansaxeln.

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Hmm...två olika bud nu. Tycker att det borde funka med vilken olja som helst, bara den inte är tvärtjock när den är kall.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag förutsätter att du har backväxel.

Växellådsolja fungerar så att den bygger en smörjfilm mellan kuggarna i en växellåda. Denna film skall hålla för mycket hård belastning och det är bla de ingredienserna (svavelföreningar vill jag minnas) som gör att den luktar som den gör.

ATF-olja har helt andra arbetsuppgifter och har därmed inte alls de önskade egenskaperna. Så inte heller vanlig motorolja.

Växellådsolja GL-4 eller GL-5 är föreskrivet för att den är lämplig - annars hade det inte stått något alls.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
I dag när jag var ute och körde så började lampan för högtemp blinka. Vek ut lite i "djup" snön och den slutade blinka efter ett tag. När jag kom hem så kollade jag expansiokärlet och det var tomt, det var upp till mitten av kärlet när jag åkte från gården. Vid vilken temp börjar lampan blinka? Och vart har mitt kylarvatten tagit vägen? Märkte att locket på expansionkärlet inte verkar riktigt hundra tätt, eller de går inte dra åt om man säger så:(
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
kylarvätskan har väl åkt in i balansaxelhuset, där den inte ska vara eller så har den tryckt ut kylarvätska om den började koka. Är locket dåligt så kan den inte bygga tryck och kokar lättare
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Gick ut och skulle köra in skotern i garaget nyss och nu startar den inte, tänder inte ens till:( känns lite som man köpt grisen i säcken. Är tvärless så nu blir det några öl och kanske nån wirre pinne!.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Fick hjälp att släpa in kissen i garaget, kunde inte låta bli att skruva lite. Kollade gnistan och de gnistaze fint på alla 3 stift. Kollade även kompet med min gamla utslitna komp provare, låg på 8 på alla 3 cyllar. Men drar man i startsnöret så får det tungt, mkt tungt. Gick inte kolla gnistan på de viset för jag fick ingen snurr alls på den, vet inte om det bli it så nu eller alltid varit för jag har inte rört start snöret förräns i kväll. Är det normalt att det ska gå så tungt? Nu får den stå inne och tina av lite och ladda batteriet så får vi se vad den är på för humör i morrn. Nån som har nått tips eller nån tanke på varför den inte vill starta längre?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
De är ingen fara att motorn nypt för om den inte startar direkt på upp till 4drag så surar de ner sig lätt och då får du inte igång den helt enkelt samt de går fruktansvärt tungt. Tack vare att dessa motorer går kopiöst tungt att dra så håller sällan startmotorer och batteri länge. Du kan prova skruva ur tändstiften och dra ur den men de brukar inte funka alla gånger heller. Däremot en åtgärd som får dem starta i ett grisblink även om de är sur är att fippla dit en kupevärmare på minst 1600watt. Rikta in den snett ner över förgasarna så den blåser ner mot vevhuset och äöver förgasarna. Elda även på stiften med gaslåga de duger inte med tändare de ska vara stekheta om de har surat ner sig men byt stift om de inte heller funkar. Du ska även sätta dit kupevärmare om den står i varmgarage för de hjälper otroligt bra mot surning.

Locket till expantionskärlet ska tryckas ner och dras tills de tar tvärstopp, de ska inte snurra runt! Och de måste hålla tätt för övertryck annars kokar motorn vid 100c. Om locket är tätt kokar de inte fören 115-120c!! Du kan ha så enkelt fel att locket är otätt och de har åkt ut vatten där,,kolla gummitätningen under locket! Annars kan du ha hål på någ kylare. Vattenpumpen kan ha läckt men de ska mycket otur att de ska åka in vatten till balansaxeln för då måste både vattentätningen + oljetätningen påbalansaxeln vara väck + att skvallerhålet är tätt. Ganska långsökt med andra ord!!

Även om du råkat koka motorn så har den inte tagit skada för de här är en tanksmotor!! Lampan tänds långt innan kokning förutsatt att locket håller tätt upp till ca 0,8 -1bar
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Skulle kolla upp tätningen till vattenpumpen och se så den inte läcker vatten in till Balansaxeln.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Tror jag måste fixa nytt expansionskärl, det är gängan på det som är slitet så locket går vrida runt runt:( ja jag hoppas bara jag har surat ner den, visar sig i morgon.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Vilken 2 takts olja man kör på har väll inverkan på hur trög den blir kall, vet inte vilken olja som är i den nu, men den är snart tom och vad föreslår ni för olja då?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Tror jag måste fixa nytt expansionskärl, det är gängan på det som är slitet så locket går vrida runt runt:( ja jag hoppas bara jag har surat ner den, visar sig i morgon.
Jag hoppas du menar att lockets bajonetfattning bara snurrar för om du säger gängan är väck blir man lite orolig du hällt i vatten o oljebehållaren :wacko:

Ang lättdragen olja så vet jag bara av en olja som både är lättdragen och bra. Maxima även kallad Torco förut eller så heter den Torco nu också? De är en bra olja på många sätt den är godkänd för inomhus cross så den luktar och ryker lite.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Nä då..det är expansionskärlet jag menar, är inte helt värdelös på motorer:) jo jag satt och sökte runt lite och den oljan förekom ganska ofta. Får ta och bestälka en dunk och testa:) I dag startade kissen på första rycket, varmkörde och efterfyllde lite glykol och tog en sväng på ca 2 mil. Ingen varmgång och glykolen i expansionskärlet var i nivå. Tog och böjde in bläcken lite på locket till expansionskärlet så det greppade bättre, verkar funka hittils iaf:)
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Nu kommer en fråga till, borde kanske döpa om rubriken till den här tråden då det inte handlar om balansaxeln mera:) Vi har varit ute och åkt idag, dragir lite pulka och grillat med familjen. Tycker skotern drar hutlöst mkt bränsle. Hade straxt över halv tank när vi åkte och vi körde ca 4 mil och nu är den nästan tom!! Leden är plan o fin och har bara åkt på lite gas hela tiden, tittar jag på stiften är dom svarta så att den får för mkt de vet jag. Men att den fick så här mycket de trodde jag inte. Nån som vet vad orginalbestyckningen ska vara? Tänkte riva lös förgasarna och jolla över allt så det står rätt till. Kan vara nån chocke som hängt sig, dock ser de inte ut som det om man kollar nu, dom rör sig och går tillbaka. Vad drar era bigblock maskiner vid lugn led körning?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Nu är min tokvässad så räkna bort mins 10-20% i bränsle mot vad min drar. Om jag kör som en dåre på skpoterspår påav full gas tvärnit så drar den 4,5-5lm på skoterspår! Kör jag mer ecco typ håller hög fart men inte påav full pälle så drar den 3lm. Kör jag ecco dvs max 80kmt och är försiktig på gasen drar den 2-2,5lm.
Kör jag jämn fart 100-130kmt på älven flera mil lätt före drar den bara 1,7lm.

Jag gissar på att din ska dra 2,5lm med kälke. Du kan justera lågfartsskruvarna så den går lite snålare vid låga farter. Du kan även sänka trottelnålarna ett hack men man bör kolla stiftfärger vid långa halvgaskörningar innan man sänker nålarna.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Vad heter förgasarna jag har? Har inte tittat nått på förgasarna än, men sitter lågfart skruvarna bakom eller framför trotteln/ spjället? Och åt vilket håll ska dom skruvas för att den ska få mindre?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Vad heter förgasarna jag har? Har inte tittat nått på förgasarna än, men sitter lågfart skruvarna bakom eller framför trotteln/ spjället? Och åt vilket håll ska dom skruvas för att den ska få mindre?
Du lär väl ha förgasarbrygga med flatslides och då sitter skruven långt ner på högersida på varje förgasare. Den sitter mellan flatslidtrotteln och motor så de är en bränsleskruv. Justera in den för mindre soppa.
Du kan skruva in den mer o mer ända tills de tar stopp i värsta fall och går den inte tillräckligt snålt då så måste du gå ner 1-2 snäpp i lågfartsmunstycken. De är bara en myt att man måste gå ner i munstycke om skruven är under halvt varv ut eller liknade påhitt. När de tar stopp tar de stopp såattsäga och då byter man munstycken. Samma sak åt andra hållet om man vill ha fetare gång så skruvar man ut enda tills den går så fett man vill. Endast när skruven riskerar vibrera lös på ca 3-4 varv ut byter man till större munstycke så man kan dra in skruven så den inte vibrerar lös.