Ny köpt Pantera 1000cc orolig för balansaxeln.

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Nu kommer en fråga till, borde kanske döpa om rubriken till den här tråden då det inte handlar om balansaxeln mera:) Vi har varit ute och åkt idag, dragir lite pulka och grillat med familjen. Tycker skotern drar hutlöst mkt bränsle. Hade straxt över halv tank när vi åkte och vi körde ca 4 mil och nu är den nästan tom!! Leden är plan o fin och har bara åkt på lite gas hela tiden, tittar jag på stiften är dom svarta så att den får för mkt de vet jag. Men att den fick så här mycket de trodde jag inte. Nån som vet vad orginalbestyckningen ska vara? Tänkte riva lös förgasarna och jolla över allt så det står rätt till. Kan vara nån chocke som hängt sig, dock ser de inte ut som det om man kollar nu, dom rör sig och går tillbaka. Vad drar era bigblock maskiner vid lugn led körning?
En fråga... Har du mätt hur mycket soppa den tagit eller bara kollat på tankmätaren? För en tankmätare på en skoter är ingen tillförlitlig historia.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Jag vet på ett ungefär hur många liter jag tankat (tankat dunk) och hur många mil jag kört. Men att den får för mkt syns på stiften, svarta och blöta. Hade dom varit gyllenbruna hade det bara varit att gilla läget och tanka:)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Enda sättet att mäta bränsleåtgången på en snöskoter är från full tank --> full tank dividerat med antal mil du kört. Det du tror är "straxt över halv tank" kan vara allt från 5 liter till 35 liter beroende på hur bränslemätaren fungerar (dvs inte fungerar) och "nästan tom" kan även det vara allt från >20 liter till ingenting av samma orsak...

Men en Pantera 1000 kan ju absolut dra 5 liter milen, särskilt om den är lite fett bestyckad.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Jo jag vet att 1000cc kräver lite bensin. Men Boostlll vråltrimmade 1000cc går billigare än min och då är det nått fel nånstans:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Ang variatorernas skick och hur de växlar bekommer inte denna motor så mycket som de flesta andra tvåtaktare för den är så råstark och har kraft på alla varvtal. Men växlar den käpprätt åt H så slurkar den såklart i sig.
Om man läser om normal förbrukning ledkörning på både Phanteran och Thundercat mc som är lika lång så rör de sig om 1,8lm-2,7lm ber på hur hårt man kör. De är siffror från USA forum jag hänger på och de är med original variatorer men även trimmade maskiner. De trimmade maskinerna kan gå lika billig för de är ofta bestyckade så snålt man törs i hela reg och de har högre kompförhållande samt vassast möjliga tändning de är bla därför min inte drar så mycket.

Om du nämner varvtal vs fart vid jämn gas så kan vi lista ut om variatorerna är ok.
1. Vilket startvarvtal/tillslag har du?
2. Hur mycket varvar den på skoterspår 50/70/90/110 de duger om du svarar på ett av dem men alla vore bra.
3. Hur mycket varvar den om du slår full mutter från stillastående och minst till 100kmt kör gärna fortare och kolla hur varvräknaren rör sig under acc. OBS på skoterespår men du får gärna prova i snö också. Man eftersträvar samma varvtal i djupsnö som led vid full gas. Varvräknaren ska under fullt acc vara så stilla som möjligt och visa 8200-8300.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ska kolla upp dom där sakerna näst gång jag ska ut och åka så återkommer jag med info. Var ut i garaget nyss för att se om jag kunde lokalisera lågfart skruvarna. Visst är det dom med en stor plast liknande kugge med ett mejselspår i? Så nästa fråga...hur f-n ska man komma åt dkruven på den mittre förgasaren? Eller egentligen sitter alla 3 jävligt dumt till:(
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Rev av förgasarna i kväll. Och det satt 35 i lågfartarna i dom. Ska bli intressant att pröva 27.5 sen och se hur den går. Känns ju som ett väldigt stort steg neråt i strl, men tror verkligen det behövs!