Saker att tänka på vid långtouring...

Tjärlax

Medlem
27 dec 2015
32
0
1
Varberg
Angående hjälm och att en av er är döv: Systemhjälm med andningsmask och elvisir. Snabb och bekväm att fälla upp och har i regel även inbyggda "solglasögon" man fäller ner med en knapptryckning. Finns från ett par tusen och uppåt.
Elvisir och eldrivna solglasögon..det var som tusan! Först trodde vi att det var ett påhitt men hittade hjälmar på nätet. Där ser man alla nymodigheter som dyker upp på marknaden:) MEN faktiskt ingen dum ide!! Tack för infon! Lättare att kommunicera och samtidigt behöver man inte ta av sig handskarna varje gång. Oftast är det lite bök att få handskarna på plats oavsett om det gäller hojåkning eller skoter...framför allt att få upp visiret med tjocka handskar kan vara en utmaning. Att ha en sladd kopplad till skotern ser jag inte som något hinder eller problem. Måste bara titta närmare på kopplingsmekanismen så man känner sig säker på att den släpper lätt..om man måste komma av skoter snabbt.. Japp, den hamnar på listan att titta närmare på!!

Tjärlax

Medlem
27 dec 2015
32
0
1
Varberg
Orsa fiskecenter har ju en del andra pulkor i samma genre som Alaska Sled, fast mer liknande de pulkor dom använder i nordamerika, lite högre (djupare). Använder själv en sån och är riktigt nöjd.
Länk: http://www.ofc.nu/snow-trek-sport-82-rch-208x92x43cm-p-4167-c-222.aspx
Den hade vi ingen aning om! Ser definitivt ut att vara ett bra alternativ. Ju lägre ner man får vikten så desto bättre. Hur är möjligheterna att spänna fast packning i den? Finns det typ öglor invändigt eller utefter kanterna?

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.874
112
63
Skellefteå
Kanterna är rejält böjda så jag använder vanliga gummistroppar med krok. På några ställen har jag också borrat genom plasten för att veklingen vara på den säkra sidan, så inte öglorna släpper. Lasten far ingenstans.

Tjärlax

Medlem
27 dec 2015
32
0
1
Varberg
Kanterna är rejält böjda så jag använder vanliga gummistroppar med krok. På några ställen har jag också borrat genom plasten för att veklingen vara på den säkra sidan, så inte öglorna släpper. Lasten far ingenstans.
Då har vi två bra alternativ! Smidigt att få ner allt i släden oberoende av längd...det var det som gav lite funderingar till att bygga om underredet på Caddyn med toppställning. Med de priser som vi hittade på nätet för alternativen så är det helt onödigt arbete...Tack!..

Tjärlax

Medlem
27 dec 2015
32
0
1
Varberg
En sak som vi pratat om är vilken väg vi ska ta oss uppåt ilandet. Än så länge är ju allt på planeringsstadium men vilka hållpunkter ska man sikta på/tänka på? Tidpunkten blir från mitten av februari till mitten av mars. Förslag?
Bägge är inne på att det vore roligt att lägga rutten så att man passar in olika evenemang/tävlingar. Finns det någon samlad information om tävlingsdatum/evenemangsdatum att hitta någonstans och nu menar vi inte datum gällande nästa vinter...kan tänka oss att tävlingarna/evenemang återkommer ungefär vid samma tidpunkter år efter år. Det skulle ge en överblick...
Fiske kommer att bli ett stående inslag men det är flexibelt och styr inte ledvalen i någon större utsträckning.

Hej på er!
Jättetack till alla för er input. Det har hjälpt oss att börja sätta upp en grund för packlista att grunna över och bygga vidare på. Den kan studeras här: http://tvaidioterpaskoter.blogspot.se/p/sidb.html
Den är inte klar men duger som överblick och trigg för fortsatt funderande.
Synpunkter, tips och förmaningar är väldigt välkomna.

Vi knölar annars vidare med förberedelserna och tänkte hålla det transparent så att nyfikna kan ta del av stolleprovets utveckling (som frugan kallade det). Roligt om vi kan ge lite tillbaka i form av både fullträffar och felkliv.

Klappa snön från oss i Skåne.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Elvisir och eldrivna solglasögon..det var som tusan! Först trodde vi att det var ett påhitt men hittade hjälmar på nätet. Där ser man alla nymodigheter som dyker upp på marknaden:) MEN faktiskt ingen dum ide!! Tack för infon! Lättare att kommunicera och samtidigt behöver man inte ta av sig handskarna varje gång. Oftast är det lite bök att få handskarna på plats oavsett om det gäller hojåkning eller skoter...framför allt att få upp visiret med tjocka handskar kan vara en utmaning. Att ha en sladd kopplad till skotern ser jag inte som något hinder eller problem. Måste bara titta närmare på kopplingsmekanismen så man känner sig säker på att den släpper lätt..om man måste komma av skoter snabbt.. Japp, den hamnar på listan att titta närmare på!!
Eftersom du inte kommit i kontakt med sådana hjälmar vill jag förklara lite närmare vad det är.

Nu är det ju inte eldrivna solglasögon på en systemhjälm, (eller modularhjälm som dom ju också kallas), utan själva "solbrillorna" fälls ner med en knapp som påverkar mekanik.

Elvisiret är alltså eluppvärmt för att förhindra imma och fälls upp precis som på vilken integralhjälm som helst.

Andningsmask fästs i hjälmen och riktar utandningsluften nedåt, från visiret för att ytterligare undvika imma.

Och själva begreppet "system/modularhjälm" visar att det är en typ av integralhjälm där hela fronten enkelt fälls upp, alltså inte bara visiret och hela ansiktet friläggs.

Exempel på hjälm: http://www.locknersbilochmc.se/index.php/personlig-utrustning-31/hjlmar-40/oppnings-bar-skoter-hjalm-med-el-visir/hjalm-ckx-tranz-1-5-slash-mt-bk-wht-ece-elvisir-mattsvart-vit-m-detail

Om man har andningsmask, följer andningsmasken då med upp när man fäller upp fronten? Är andningsmask något ni rekommenderar? Kan tänka mig att om man istället använder balaklava så sprider den andningsluften lite överallt. Eller det går att kombinera?

Tjärlax

Medlem
27 dec 2015
32
0
1
Varberg
Eftersom du inte kommit i kontakt med sådana hjälmar vill jag förklara lite närmare vad det är.

Nu är det ju inte eldrivna solglasögon på en systemhjälm, (eller modularhjälm som dom ju också kallas), utan själva "solbrillorna" fälls ner med en knapp som påverkar mekanik.

Elvisiret är alltså eluppvärmt för att förhindra imma och fälls upp precis som på vilken integralhjälm som helst.

Andningsmask fästs i hjälmen och riktar utandningsluften nedåt, från visiret för att ytterligare undvika imma.

Och själva begreppet "system/modularhjälm" visar att det är en typ av integralhjälm där hela fronten enkelt fälls upp, alltså inte bara visiret och hela ansiktet friläggs.

Exempel på hjälm: http://www.locknersbilochmc.se/index.php/personlig-utrustning-31/hjlmar-40/oppnings-bar-skoter-hjalm-med-el-visir/hjalm-ckx-tranz-1-5-slash-mt-bk-wht-ece-elvisir-mattsvart-vit-m-detail
Ok, då hänger jag med! Trodde faktiskt att det var hela fronten som kunde öppnas/stängas med en knapptryckning, därav min förvåning av nymodigheter...då är det inte så stor skillnad mot vanlig hojhjälm förutom att visiret värms och andningsmasken kunde fästas i hjälmen. Får fundera ett tag till...alltid lättare när man får känna och testa i affären..

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jo men, hela fronten öppnas ju.
Man frigör ju frontens lås med en knapp och fäller upp den. Vips har hjälmen öppnat upp för hela ansiktet. Är fronten nerfälld kan visiret fällas upp/ner precis som på en normal integralhjälm.

Tjärlax

Medlem
27 dec 2015
32
0
1
Varberg
Jo men, hela fronten öppnas ju.
Man frigör ju frontens lås med en knapp och fäller upp den. Vips har hjälmen öppnat upp för hela ansiktet. Är fronten nerfälld kan visiret fällas upp/ner precis som på en normal integralhjälm.
Vi pratar nog om samma sak men på olika sätt...är inne på min 3:e hojhjälm med öppningsbar front och solglasögon. På varje hjälm har jag irriterad mig på att låsknappen är liten när man ska öppna utan att ta av handskarna. Sommartid går det bra men vår och senhöst med tjocka handskar är det ett bök...därför blev det intressant med el öppnat...tills poletten trillade ner att det är eluppvämt visir som är grejjen..inte eldriven öppning av front..hoppas det blev rätt nu:)

En sak som vi pratat om är vilken väg vi ska ta oss uppåt ilandet. Än så länge är ju allt på planeringsstadium men vilka hållpunkter ska man sikta på/tänka på? Tidpunkten blir från mitten av februari till mitten av mars. Förslag?
Bägge är inne på att det vore roligt att lägga rutten så att man passar in olika evenemang/tävlingar. Finns det någon samlad information om tävlingsdatum/evenemangsdatum att hitta någonstans och nu menar vi inte datum gällande nästa vinter...kan tänka oss att tävlingarna/evenemang återkommer ungefär vid samma tidpunkter år efter år. Det skulle ge en överblick...
Fiske kommer att bli ett stående inslag men det är flexibelt och styr inte ledvalen i någon större utsträckning.

Inlandsvägen...Kustvägen...Fjällvägen...alternativen är många. Bilden är ett första utkast för möjlig rutt...det är många olika faktorer att ta i beaktande vid planeringen. Troligen kommer rutten att ändras x ggr före avfärd men nu har vi en början!!
Finns det besvärligare områden längs sträckan som är bra att känna till?

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag kan inte ritktigt se på kartan vilken er tilltänkta rutt är men om ni ska norrut så kommer ni få svårigheter att ta er från Singi väster om Kebnekaise till Abisko. Det är total stängt efter kungsleden vilket är fullständigt vansinnigt. Ni måste ta er till Hukijaure och därifrån till Unna alakas vidare till Katterjokk och därifrån till Abisko.

Terrängen mellan Hukijaure till Unna alakas är ingen lek. Brant farlig terräng som ni måste ha ett GPS spår till av någon.

Jag kan inte ritktigt se på kartan vilken er tilltänkta rutt är men om ni ska norrut så kommer ni få svårigheter att ta er från Singi väster om Kebnekaise till Abisko. Det är total stängt efter kungsleden vilket är fullständigt vansinnigt. Ni måste ta er till Hukijaure och därifrån till Unna alakas vidare till Katterjokk och därifrån till Abisko.

Terrängen mellan Hukijaure till Unna alakas är ingen lek. Brant farlig terräng som ni måste ha ett GPS spår till av någon.
Tack för info!! Precis sådant som vi behöver få input på. Förstår att det kan vara svårt utifrån denna grova karta att se exakt färdväg. Vi ska bryta ner den i etapper. Info som denna hjälper oss i funderande och skissande.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Härligt äventyr! Har själv haft och har, en dröm om att få göra något liknande. Men är det inte tid som sätter käppar i hjulet så är det andra saker som jäklas.

sidekrans

Medlem
28 okt 2012
28
1
3
Örnsköldsvik
Vill tacka för råden vi fick med oss. Vi har avslutat äventyret idag. Det blev inte riktigt som planerat men vi fick två veckor på skoter. Många nya insikter kom under resans gång och det känns som vi är lite klokare nu och bättre rustade för nya kommande äventyr.

Resan och hur den blev finns att läsa om på bloggen HTTP://tvaidioterpaskoter.blogspot.com

Stort tack!
Nu har jag sträckläst bloggen, vilken härlig tripp. Tack för att du delar med dig!