Bränsleförbrukning/ bestyckning på 1000cc motorerna.

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Tänkte att jag startar en tråd om vad era thundercat/panteror har för bränsleförbrukning, samt om ni vet vad ni har för bestyckning i förgasarna så får ni gärna dela med er av den infon oxå. Anledningen till att jag är lite nyfikem är för att min Pantera drar ofantligt mkt bränsle. På fullmakaron över nån is förstår jag att dom drar mkt men vid lugn körning efter led så ska dom väll ändå inte dra runt 5-6 l mil som min gör!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
De låter otroligt att den ska dra 5-6lm på led lugn körning,, min drar ca 2,5lm då.

Ang bestyckningen .....De är 320 munstycken i högfart org do NOT röra dem för den går på 0,66 bsfc värde där och de är säkert mått högfarten har inte mycket med crusingfart att göra heller så ge f i den. Däremot är 27,5 ett bra mått på lågfart för de sitter 30" org. Du kan visserligen dra in bränsleskruvarna max och få liknade snålning men köp 27,5 för de är ett beprövat munstycke för Phantern. Din maskin 00- utan tändkil ger bara maximalt 158hk med denna bestyckning du måste sätta dit en tändkil om du vill ha över 165+hk Tändkilen ger dessutom lägre soppaförbrukning tack vare mer förtändning samt rappare bottendrag .OBS 320 /27,5 är utan tändkil de kan ev bli en aning annan best med tändkil,,mest troligt går de bra men jag är lite osäker.
Du kan maila /ringa Mulle performance så rek han vilken kil du (hur många grader) ska ha och fråga om de går köra den med org 320 munstycken.
Slaka även mattan maximalt som går utan att den kuggar över de ger en hel del bättre bränsleförbrukning. nde gäller alla skotrar.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Enligt reservdelslistan på pantera 1000 så sitter det 320 main jet som du säger men 35 på pilot jet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Enligt reservdelslistan på pantera 1000 så sitter det 320 main jet som du säger men 35 på pilot jet.
Ok de va tom 35 i lågfart!! Sätt i 27,5 och utgå från 1 -1,5 varv utskruvad bränsleskruv. När du ska finjustera bränsleskruven så dra in den tills motor rusar en aning ,,den ska ha svårt att gå ner på tomg från högre varv. Från detta halvrusande tomg så skruvar du ut bränsleskruvarna ett kvarts varv åt gången tills den går ner på stabil tomg. Obs motorn måste ha full arbetstemp när du justerar bränsleskruvar men den får inte heller bli för varm!
Du kan ju försöka få rusande tomg med 35 munstycket som ev sitter i nu genom att dra in skruvarna helt då slipper du byta lågfart/pilot jet.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Tillför inget till diskussion men mina drar /drog:

2001 174" 7L/mil blandad (sista turen ifjol kom jag ~6 mil på en tank)
Pantera 1000 -00 135" 3L/mil led utan pulka
Pantera 800 135" -98 2.7L/mil led utan pulka
Thundercat 900 -97 121" 3,5L/mil led
Thundercat 1000 -01 121" 3L/mil led
Thundercat 1000 -99 121" 3,2/mil led
Thundercat 1000 -99 121" 6.5/mil ospårat
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ok de va tom 35 i lågfart!! Sätt i 27,5 och utgå från 1 -1,5 varv utskruvad bränsleskruv. När du ska finjustera bränsleskruven så dra in den tills motor rusar en aning ,,den ska ha svårt att gå ner på tomg från högre varv. Från detta halvrusande tomg så skruvar du ut bränsleskruvarna ett kvarts varv åt gången tills den går ner på stabil tomg. Obs motorn måste ha full arbetstemp när du justerar bränsleskruvar men den får inte heller bli för varm!
Du kan ju försöka få rusande tomg med 35 munstycket som ev sitter i nu genom att dra in skruvarna helt då slipper du byta lågfart/pilot jet.
Japp..har beställt 27.5 nu. Hoppas jag får dom till helgen så man kan ut och prova.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Nu har jag bytt till 27.5 munstycken. Tycker den låter som den går mkt renare på tomgång och ilåg fart. Men behöver nog justera bränsleskruvarna något för tomgången hänger kvar lite grann. Men hur i fanken kommer jag åt dom där skruvarna? De går ju inte att få ner några fingrar där, och en skruvmejsel är ju bara att glömma. Hur gör ni?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Nu har jag bytt till 27.5 munstycken. Tycker den låter som den går mkt renare på tomgång och ilåg fart. Men behöver nog justera bränsleskruvarna något för tomgången hänger kvar lite grann. Men hur i fanken kommer jag åt dom där skruvarna? De går ju inte att få ner några fingrar där, och en skruvmejsel är ju bara att glömma. Hur gör ni?
Ok bra men skruva ut bränsleskruvarna till 2 varv om den smårusar nu. Hur du ska komma åt dem är en annan 5a. De går ev trycka på en bränsleslang utanpå rattarna och dra upp slangen dit du kommer åt att skruva på själva slangen. De brukar funka men jag har aldrig testat de på din motor och förgasare! Jag vet att till yamaha srx 700/600 såldes ett vajerkit till dessa skruvar för de va också ett hell att komma åt.
Vajrarna som man brukar använd till bränsleskruvar är samma som sitter i hastighetsmätare och dremmel slangar. Sådan vajer finns att köpa som universal vajer för hastighetsmätare ex hos locknersbilochmc.se.

Jag antar man knipsar bort plastratten på bränsleskruven och silverlodar fast vajern i skruven.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ja jag måste nog göra nått sånt. Den mittre och den mot variatorn är helt omöjliga att nå.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Har lyckat skruvat ut skruvarna ett halvt varv till, så nu ligger den perfekt på tomgång. Blev mkt rappare på gasen nu oxå och jag hoppas och antar att den kommer dea lite mindre nu. Har börjat snegla lite på en tändkil oxå för att optimera bränsleförbrukningen ytterligare, men frågan är om det blir nån skillnad?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Har lyckat skruvat ut skruvarna ett halvt varv till, så nu ligger den perfekt på tomgång. Blev mkt rappare på gasen nu oxå och jag hoppas och antar att den kommer dea lite mindre nu. Har börjat snegla lite på en tändkil oxå för att optimera bränsleförbrukningen ytterligare, men frågan är om det blir nån skillnad?
Låter bra låt oss höra den nya förbrukningen. Ang tändkil så ger den enormt mycket hk på modeller över 1999 för de va sista braiga cdi boxen. Från 00- är tändkurvan nerställd flera grader av någ underlig anl? viken årg har du?
Som jag redan skrivit så ger din maskin ca 158-160hk i en svensk rättvis bänk men med maxad tändkil kan den ge 167hk i bästa fall. Mulle performace säljer dessa och han vet hur många grader man törst gå på med innan motorn spikar. Tänk även på att nämna till Mulle vilket oktantal du vill att den ska gå på! Om du vill köra 95okt så måste man ta hänsyn till det när man köper kil.
Din motor kan tyvärr inte nå 170hk som en äldre 98 thundercat klarar för piporna nyare än 98 blev sämre och tändkurvan blir aldrig lika bra som 93-98 årg hur än våldsam kil man sätter dit.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Återkommer när jag vet vad förbrukni gen ligger på nu. Jag har en -00, är inte ute efter max effekt, det som finns där nu räcker gott och väl åt mig. Tänkte mest på att lite mer tädning kanske ger bättre gång och bättre förbrukning...börja låta som en snål gubbe som inte har råd att tanka:)
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Tillför inget till diskussion men mina drar /drog:

2001 174" 7L/mil blandad (sista turen ifjol kom jag ~6 mil på en tank)
Pantera 1000 -00 135" 3L/mil led utan pulka
Pantera 800 135" -98 2.7L/mil led utan pulka
Thundercat 900 -97 121" 3,5L/mil led
Thundercat 1000 -01 121" 3L/mil led
Thundercat 1000 -99 121" 3,2/mil led
Thundercat 1000 -99 121" 6.5/mil ospårat
Du vet inte vad du hade för bestyckning i Panteran? Skulle vilja hamna runt 2.5 - 3l/mil på min med.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
En liten uppdatering angående bränsleförbrukningen. Har kört lite i påsk uppe i fjällen, dragit mkt pulka och det har varit rätt mjuka leder och varmt i luften. Är ej helt nöjd med förbrukningingen, ligger på ca 5- 5.5 liter milen. Nu är det bara uppskattat då jag har tankat från dunk och litat blint på trippmätaren på skotern. Men tycker ändå det är lite mkt! Tändkil är ej monterad ännu.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
En liten uppdatering angående bränsleförbrukningen. Har kört lite i påsk uppe i fjällen, dragit mkt pulka och det har varit rätt mjuka leder och varmt i luften. Är ej helt nöjd med förbrukningingen, ligger på ca 5- 5.5 liter milen. Nu är det bara uppskattat då jag har tankat från dunk och litat blint på trippmätaren på skotern. Men tycker ändå det är lite mkt! Tändkil är ej monterad ännu.
De va de jävligaste vad den drar nog för att de va uppe i fjällen där dem går fett och tappar ork. Jag har mätt varenda tank jag kört i vinter och min drar mellan 2,5-3lm med passagerare.
De måste vara något fel!!
Jag misstänker flödande förgasare typ att en av förgasarna flödar över när du kör typ när de skakar rinner de över ut via dränerslangar. Testa tvärstanna från fart och stoppa in näsan under huven ,,luktar de soppa då så kan man misstänka att någon förgasare ligger o flödar över när du kör.
Om du orkar så kolla alla reedventiler om de ser ut att täta bra för om de är tvärsluta eller har träffats av ett ufo vid ett ras så drar de soppa.
Har du tagit ett kompprov?
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Har gjort kompprov, låg runt 10 på alla 3. Tycker skotern går bra och verkar inte sura ner sig vad jag känner iaf. Svarar bra på gasen osv. Måste vara nått annat som är knas. Ska kolla upp reedventilerna, om dom behöver bytas ska man satsa på nått eftermarknadskitt då?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Har gjort kompprov, låg runt 10 på alla 3. Tycker skotern går bra och verkar inte sura ner sig vad jag känner iaf. Svarar bra på gasen osv. Måste vara nått annat som är knas. Ska kolla upp reedventilerna, om dom behöver bytas ska man satsa på nått eftermarknadskitt då?
Ok kolla även chokarna så de verkligen går tillbaka och tätar. Org reedventiler är stenbra och håller 2000mil om de inte fått sig en smäll av något ras. Om du ska köpa nya så köper du Boyensen lösa blad till org korgarna för dem är billigare än org och den går lite bättre med dem typ bättre bottensvar. Men är org bladen fräscha så köp inte Boyensen för så mycket bättre går den inte med Boyensen samt att Boyesen är bara fräsch i 300-500mil sedan börjar de glipa/öppna sig de går dock köra dem 500-1000mil men då tappar man effekt på höga varv pga att dem är trötta i spänsten.
 

lmj

Aktiv medlem
2 mar 2012
66
0
6
Jämtland
De va de jävligaste vad den drar nog för att de va uppe i fjällen där dem går fett och tappar ork. Jag har mätt varenda tank jag kört i vinter och min drar mellan 2,5-3lm med passagerare.
De måste vara något fel!!
Jag misstänker flödande förgasare typ att en av förgasarna flödar över när du kör typ när de skakar rinner de över ut via dränerslangar. Testa tvärstanna från fart och stoppa in näsan under huven ,,luktar de soppa då så kan man misstänka att någon förgasare ligger o flödar över när du kör.
Om du orkar så kolla alla reedventiler om de ser ut att täta bra för om de är tvärsluta eller har träffats av ett ufo vid ett ras så drar de soppa.
Har du tagit ett kompprov?
Dum fråga kanske, men har du kollat så att hastigetsmätaren mäter km och inte miles? Inte alltid självklart att så är fallet...
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Inga frågor är för dumma:) jag är rätt säker på att den mäter km, men ska kolla upp det, tack för tipset.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Rev av förgasare och reedkorgarna nu på eftermiddagen. Såg inget fel på nån av reedventilerna, dom verkar täta och hela. Men däremot var det mkt bränsle som låg i golvet på reedkorgen i den mittre cylindern. Rev även isär förgasarna totalt och ska rengöra dom riktigt i morgon. Kunde inte se om nått var fel eller trasigt i dom. Hur vet om chockarna tätar som dom ska?
 
Last edited: