Håller med, Float dämpare utan evolkammare är rätt meningslöst enligt mig också.Största felet med vanliga Float 1/2/3 utan Evolkammare är att dom är fruktansvärt progressiva, dom blir alltså hårdare ju mer dom trycks ihop.
Till viss del är det bra med en progressiv dämpare, men dessa är alldeles för progressiva.
Vill man ha dom lite styva från början kommer man aldrig utnyttja hela fjädringsvägen, de blir helt enkelt för hårda på slutet.
Har man dom mjukare så hela slaglängden utnyttjas så blir dom väldigt svampiga i början av fjädringsvägen.
Fox Float är i mina ögon ganska överskattade.
Förmodligen är det en annan som är för dålig på att köra skoter och inte kör så våldsamt, för jag tycker float dämparna är bra jag haha! Lätt att justera tryck och det är bara bra tycker jag, för jag hatar å pilla på rattar (inte frugans) och justera fjädrar etc etc. Funkar bra på led och i lössnö tycker jag, som sagt....förmodligen för lugn åkning för att ha nån nytta av evol eller motsvarandeLarv o larv.
Float dämparna är dåliga, så är det.
Ska inte påstå inte att något annan fabrikat av de årsmodeller Andy lägger fram har bättre eller sämre, för jag har inte provat. Är väl nån som använder sig av kyb (tror jag?) och de är ju också ena (enligt mig) riktiga skitdämpare.
A. Holm har förklarat största felet med float, vilket är största anledningen till att jag ogillar dem.
Och de har noll fördelar mot en traditionell coiloverdämpare, snarare tvärtom då man med en sådan kan experimentera mer med fjädern.
Använder fortfarande float bak på min m800, men har för avsikt att peta dit något annat då jag listat ut vad de ska vara.
Mina åsikter såklart=)
Förhoppningsvis får jag möjlighet att stoppa in en Qs3 om jag behåller gamlingen nå mycket längre.
Vill ha en ratt som Arctic cat och Yamaha har nu "Mjuk, hård och låst" och inte 22 olika lägen som jag kommer att ha i min maskin.
Nej de kommer inte vara några värmebeskymmer, var i maj uppe i vougga och åkte och dagen som var hårdast så låg den på 60-65grader på hård led och polarens pro låg på 80grader.Någon som vet hur kylningen är på nya hardcoren i jämförelse med -16-17 hardcore?
Hört ryktesvägen att nya 800 dsi motorn går varmare än den gamla, att det kan leda till bekymmer mot vårkanten, någon som har erfarenhet?
hur tyckte du den nya motorn va mot den gamla (suzuki)?Nej de kommer inte vara några värmebeskymmer, var i maj uppe i vougga och åkte och dagen som var hårdast så låg den på 60-65grader på hård led och polarens pro låg på 80grader.
///zemrén
Jag har tyckt att suzukin har varit rapp, men mot nya 800an så är suzuki motorn riktigt "trött och svag" på botten och mellan registret. Nya 800an har ett riktigt trevligt gassvar och på den helgen jag körde så boggade den ingenting.hur tyckte du den nya motorn va mot den gamla (suzuki)?