95 oktan betyder att den bensinen har en kompressionstålighet motsvarande blandningen av 95% iso-oktan och 5% heptan har.
98 oktan tål således högre kompression än 95 oktan. 98 oktan är ofta lite homogenare och har i genomsnitt något kortare kolväten än 95 oktanig bensin. Dessa kortare kolväten gör att energiinnehållet i 98 oktan är lägre än i 95 oktan, så i ett fordon som inte kan tillgodogöra sig 98 oktanig bensin, så får du alltså teoretiskt en högre förbrukning av ett dyrare bränsle.
En modern motor kan byggas för 98 oktan och på så vis uppnå högre verkningsgrad.
Om den ändå tankas på 95 oktan, sänker elektroniken effektuttaget genom att ändra tändningen. Motorn tar ingen skada, men levererar inte optimalt.
En äldre motor, byggd för 98 oktan, men utan elektronisk styrning, går bra på 95 oktan om den körs mjuk och på dellast. Men med höga varvtal, full belastning och segdragning och för lågt oktantal, så finns en överhängande risk för spikning/knackning och allvarlig motorskada