Låter som om variatorremmen slirar när jag kör

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Varför tipsa han om fel metod att shimsa om du hade koll på det.

Var inget påhopp, men tolka det så om du vill, jag rättade till det så han inte ska skruva isär variatorn i onödan.
Jag vet inte vart du läst att jag tipsar om annan metod att shimsa sekundärvariatorn de är exakt samma som du rek??

Här är ett urklipp av mitt tidigare svar som jag nämner som troligast orsak jag nämnde även andra tänkbara orsaker. Enda skillnad mellan våra svar är att du säger de duger med att ta bort ett shims medan jag ville ha en shimssats att välja shims från.

""Omshimsning av sekvarren kräver inga special verktyg men du måste köpa en shimssats. De finns på arcticat återförsäljare och ev pirat också samt om du känner en svarvnisse så går de tillverka själv.
Mest troligt är bara remmen för spänd så du slipper shimsa om "primären" vi håller tummarna för det.

Last edited:

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Vad kul med engagerade forumister! =)
Jag skrev också ett inlägg som verkar ha försvunnit. Ska se om jag kan få till det här nu.

Väl hemma nu så har jag gått runt med ficklampa och lyst på alla möjliga ställen, vråer och vinklar men kan inte hitta något som ser ut att vara fast eller trasigt. Det jag däremot har sett är att remmen som tidigare satt för högt i sekundären nu har sjunkit ner och att jag i primären har svart streck efter vad om inte kan vara annat än remmen, dock lite ovanför. Jag är rätt så säker på att dom inte varit där innan.

Kan detta vara en anledning till att mattan nu är omöjlig att flytta på?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Vad kul med engagerade forumister! =)
Jag skrev också ett inlägg som verkar ha försvunnit. Ska se om jag kan få till det här nu.

Väl hemma nu så har jag gått runt med ficklampa och lyst på alla möjliga ställen, vråer och vinklar men kan inte hitta något som ser ut att vara fast eller trasigt. Det jag däremot har sett är att remmen som tidigare satt för högt i sekundären nu har sjunkit ner och att jag i primären har svart streck efter vad om inte kan vara annat än remmen, dock lite ovanför. Jag är rätt så säker på att dom inte varit där innan.

Kan detta vara en anledning till att mattan nu är omöjlig att flytta på?

Om remmen ligger löst i primärvariatorn så är de inte det problemet. Men om primärvariatorn har klämt fast remmen så lär de vara det problemet och då kärvar primärvariatorn i sina bussningar.

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Jag ska kolla när jag kommer hem. Men vad är definitionen av att remmen ligger löst eller klämts fast?
Hehe inser själv hur dum frågan är. Men om remmen är väldigt spänd så kanske den inte går att röra så mycket samtidigt som den itne är fastklämd (vet att det fanns ett litet litet mellanrum mellan remmen och primären

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Jag ska kolla när jag kommer hem. Men vad är definitionen av att remmen ligger löst eller klämts fast?
Hehe inser själv hur dum frågan är. Men om remmen är väldigt spänd så kanske den inte går att röra så mycket samtidigt som den itne är fastklämd (vet att det fanns ett litet litet mellanrum mellan remmen och primären
Ta lös remmen så är du säker på att den sitter fastkilad i primären. Jag kom på ett annat långsökt fel som de knappast är fel på men kolla att inte bromsen ligger på. Du har händelsevist inte råkat bromsa fast och kommit åt bromslåsningen på handtaget? Dum fråga men allt kan hända!!

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Precis som Boost skriver, ta bort remmen till att börja med.
Att remmen ligger långt ner i sekvariatorn beror nog på att den inte har kunnat klättra tillbaka från det läge den låg när låsningen inträffade pga att den inte kan snurra.

Är nog inte i variatorn problemet till att mattan har låst sej. Mer troligt att det är ett lagerhaveri eller drev/kedja som gått sönder.

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hej,

Tack för ditt svar Busjön. (Och så klart alla dina svar Boost) =)
När du säger drev/kedja. Tänker du växellådan/Diamond drive då?

Det är väl det jag ä rmest orolig för (pga priset för ny/begagnad) och också det jag tänker på när jag inte riktigt kan höra att växeln går i.
Men så finns det också en grej som skiftar växlarna som sitter bakom DD. Skulle ju eventuellt också kunna vara den?

Ska med min kusin som är mekaniker ut i fingerspetsarna ta en första titt på skotern nu i veckan hoppas jag för att sedan börja felsöka bit för bit.

//Niklas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Om kedjan är väck och de är en 13 platters (bredd) så har jag en fin kedja med få mil. Räkna ant länkar isåfall om de nu är den som gått väck.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är Diamond drive på skotern och det finns därför ingen kedja.

Ta bort variatorremmen.
Försök att vrida runt sekundären så att mattan rör sig.
Går inte det så kan du ju försöka kolla om det är något med bromsen som gör att det låser sig, vilket jag inte tror.
Är det inget med bromsen så får du öppna DD och se om den har låst sig/gått sönder.
Det är ju lite lurt att backen inte längre fungerar, det tyder ju på att nåt är galet.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Starta maskinen (gasa inte utan rem) å rör sekundären fram å tillbaka samtidigt som du trycker upprepat på backknappen. Om sekundären vart i spänn (tjutande rem) när du växlat kan växeln hamnat i mellanläge och låst sig.

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hej igen, väcker de här till liv igen.

Jag har nu (äntligen) fått tummen ur och börjat kolla på detta. Det var en skön sommar utan att behöva tänka... Hur som helst.

Jag har plockat isär så långt som till Diamond drive nu och har upptäckt att det är där felet är. Fick idag isär DD och när jag ser innanmätet så är det tydligt att felet är där, man ser till och med hur det sticker ut en metallbit ur den, har svårt att tro att den ska var just där... Nån som vågar sig på en gissning? =) (kan tyvärr inte ladda upp en bild men skickar gärna till någon)

Jag letar efteren begagnad DD men till dess att jag hittar en så ska jag också försöka få isär denna och se om jag lyckas byta ut de träiga och slitna delarna. - Har ni något bra tips på avdrager att använda i detta fallet eller ett annat sätt att få isär delarna?

Tack på förhand