Undrar som sagt vad en ny och fräsch iq 600r motor har för komp, min ligger på 9 kilo, men ska dom inte ligga på 12kilo?
Tack på förhand mvh johan!
Tack på förhand mvh johan!
Ja man kör högre oktantal om man har högt kompförhållande. Men om din motor bara har 12:1 i kompförhållande så krävs bara 95 okt. Många standarmotorer ligger på 13-14:1Men de är väl därför man kör på hög oktanhallt på soppan för att motverka spikningar pga den höga kompression? Eller är de av andra anledningar man väljer högt oktantal?
Ja man kör högre oktantal om man har högt kompförhållande. Men om din motor bara har 12:1 i kompförhållande så krävs bara 95 okt. Många standarmotorer ligger på 13-14:1
Komptryck är när du tar en komptrycksmätare och drar runt motorn men de är bara för att kolla hur tät kolvringar mot cylindervägg är. De är viktigast att ligga jämnt mellan cylindrarna men vilken siffra de blir är inte viktigt. Man kan visserligen ta ett kompprov då man vet att cylindrar och kolvringar är fräscha och ha de värdet som ref för att se hur mycket tryck man tappar efter vist ant timmar körda.På så sätt kan man se hur ringarna slits och kan då byta kolvringar eller kolvar när de börjar bli låga siffror. Men då måste man dra exakt lika många ggr och lika hårt samt ha motorn på exakt samma temp och samma mätare måste användas.
Ok du vill ha reda på kompförhållandet.Okej, ja vad de är för kompressionsförhållande på motorn vet jag faktiskt inte, men de är ju en PRO motor så de lär ju vara utöver standardmaskinerna, men fortfarande är de nån som vet vad dom har för komprissons tryck och förhållande original? Tidigare iq600r motorerna hade högkompstopp original men har läst mig till på amerikanska forum att dom tror de blivit ändringar på de från 2011, då är frågan är de nån som vet på rak arm vad som gäller på 2011as motorer och framåt?