Kompression polaris iq 600r -15?

slednecks1

Medlem
4 feb 2012
6
0
1
umeå
Undrar som sagt vad en ny och fräsch iq 600r motor har för komp, min ligger på 9 kilo, men ska dom inte ligga på 12kilo?

Tack på förhand mvh johan!
 

slednecks1

Medlem
4 feb 2012
6
0
1
umeå
Men de är väl därför man kör på hög oktanhallt på soppan för att motverka spikningar pga den höga kompression? Eller är de av andra anledningar man väljer högt oktantal?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Men de är väl därför man kör på hög oktanhallt på soppan för att motverka spikningar pga den höga kompression? Eller är de av andra anledningar man väljer högt oktantal?
Ja man kör högre oktantal om man har högt kompförhållande. Men om din motor bara har 12:1 i kompförhållande så krävs bara 95 okt. Många standarmotorer ligger på 13-14:1

Komptryck är när du tar en komptrycksmätare och drar runt motorn men de är bara för att kolla hur tät kolvringar mot cylindervägg är. De är viktigast att ligga jämnt mellan cylindrarna men vilken siffra de blir är inte viktigt. Man kan visserligen ta ett kompprov då man vet att cylindrar och kolvringar är fräscha och ha de värdet som ref för att se hur mycket tryck man tappar efter vist ant timmar körda.På så sätt kan man se hur ringarna slits och kan då byta kolvringar eller kolvar när de börjar bli låga siffror. Men då måste man dra exakt lika många ggr och lika hårt samt ha motorn på exakt samma temp och samma mätare måste användas.
 

slednecks1

Medlem
4 feb 2012
6
0
1
umeå
Ja man kör högre oktantal om man har högt kompförhållande. Men om din motor bara har 12:1 i kompförhållande så krävs bara 95 okt. Många standarmotorer ligger på 13-14:1

Komptryck är när du tar en komptrycksmätare och drar runt motorn men de är bara för att kolla hur tät kolvringar mot cylindervägg är. De är viktigast att ligga jämnt mellan cylindrarna men vilken siffra de blir är inte viktigt. Man kan visserligen ta ett kompprov då man vet att cylindrar och kolvringar är fräscha och ha de värdet som ref för att se hur mycket tryck man tappar efter vist ant timmar körda.På så sätt kan man se hur ringarna slits och kan då byta kolvringar eller kolvar när de börjar bli låga siffror. Men då måste man dra exakt lika många ggr och lika hårt samt ha motorn på exakt samma temp och samma mätare måste användas.

Okej, ja vad de är för kompressionsförhållande på motorn vet jag faktiskt inte, men de är ju en PRO motor så de lär ju vara utöver standardmaskinerna, men fortfarande är de nån som vet vad dom har för komprissons tryck och förhållande original? Tidigare iq600r motorerna hade högkompstopp original men har läst mig till på amerikanska forum att dom tror de blivit ändringar på de från 2011, då är frågan är de nån som vet på rak arm vad som gäller på 2011as motorer och framåt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Okej, ja vad de är för kompressionsförhållande på motorn vet jag faktiskt inte, men de är ju en PRO motor så de lär ju vara utöver standardmaskinerna, men fortfarande är de nån som vet vad dom har för komprissons tryck och förhållande original? Tidigare iq600r motorerna hade högkompstopp original men har läst mig till på amerikanska forum att dom tror de blivit ändringar på de från 2011, då är frågan är de nån som vet på rak arm vad som gäller på 2011as motorer och framåt?
Ok du vill ha reda på kompförhållandet.
De är säkrast att mäta ut de själv. Fixa fram ett ml mått typ mätglas eller bättre stooor spruta med ml gradering. Ställ kolven i topp (noga) häll sedan i tvåtaktsolja genom tändstiftshålet upp till överkant gänga. När du fått fram hur många ml du fick i är de bara räkna ut kompförhållandet. Obs räkna bort 2ml som gängan rymmer!!

De är enkel uträkning ta kubiken på cylindern och plussa på den mängd olja du fick i. Ta den siffran och dela med den mängd olja du fick i så har du kompförhållandet.

Ex om du har 300cc på en cylinder och du får i 24ml i toppen. Räkna då såhär 300 +24 = 324ml. Räkna bort 2ml som gängan rymmer = 322ml. Ta sedan 322 delat med 22 så blir slutliga kompförhållandet 14,36. Du har då avrundat 14,4:1