Motorbyte i phazer -07 panik!

Quattro_7

Medlem
12 mar 2016
8
0
1
Gävleborg
Provar lägga in på yamaha delen istället! Nu är det panik, kompisarna ska ut o åka idag och jag blir hemma om jag inte lyckas hitta felet!:mad2:

Har precis bytt motor i min -07 phazer. Men kan inte hitta vad för slang som ska gå till bränsletrycksregulatorn? (Vacumslang alltså)
Har provat köra den med atmosvärstryck nu (utan slang)
Då går den bara några minuter på tomgång sen blir den orolig och dör
Får kännslan av att den får för lite.. Snälla hjälp!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är du säkert på att slangen till BTR ska vara ansluten någonstans? På gamla Arctic med insprutning är den inte det, utan de ska ha atmosfärstryck till BTR.

Ser man på bilar med insprutning, så har ju i många år det absolut vanligaste varit att BTR har varit kopplad till insugningsrörsvakuum, men på senare år (jag tror det var Chrysler som började med det omkring 1996) har det blivit mer och mer vanligt med system med fast bränsletryck, där ECU får ta hand om att korrigera för varierande tryckfall över spridarna.

Om man inte ansluter vakuumslangen på en motor som ska ha undertryck till BTR, så blir följden för fet bränsleblandning vid tomgång och i synnerhet om motorn går med högt varvtal och litet gaspådrag, medan blandningen blir så gott som rätt vid fullgas.

Kan man se något på bilder i verkstadshandbok, reservdelskatalog etc?
 

Quattro_7

Medlem
12 mar 2016
8
0
1
Gävleborg
Är du säkert på att slangen till BTR ska vara ansluten någonstans? På gamla Arctic med insprutning är den inte det, utan de ska ha atmosfärstryck till BTR.

Ser man på bilar med insprutning, så har ju i många år det absolut vanligaste varit att BTR har varit kopplad till insugningsrörsvakuum, men på senare år (jag tror det var Chrysler som började med det omkring 1996) har det blivit mer och mer vanligt med system med fast bränsletryck, där ECU får ta hand om att korrigera för varierande tryckfall över spridarna.

Om man inte ansluter vakuumslangen på en motor som ska ha undertryck till BTR, så blir följden för fet bränsleblandning vid tomgång och i synnerhet om motorn går med högt varvtal och litet gaspådrag, medan blandningen blir så gott som rätt vid fullgas.

Kan man se något på bilder i verkstadshandbok, reservdelskatalog etc?
Så kan det absolut vara. På sprängskissen finns en slang men syns inte vart den går. Det låg en slang nere i buken som en snekapad i ena änden. (Alltså en 5-6mm dräneringsslang. Så har gissat mig till att den ska sitta därpå bara. Men det är ju konstigt att den blir orolig på tomgången efter ettag. Men det kan ju vara av 1000 anledningar. Tänkte bara få dethär bekräftat för att utesluta en.