Variatorrem Polaris 550 RMK 2004

broman

Medlem
25 mar 2016
28
0
1
sollentuna
Hej
nu när man fått jättemycket bra hjälp med att överhuvudtaget få igång skotern vilket lyckades så måste jag lära mig hur man ( om man gör det) spänner variatorremmen för jag tycker den slår mycket när man åker iväg:(

Gärna med en bild får det finns instruktioner på nätet men man blir inte klok på dessa;(

Last edited:

broman

Medlem
25 mar 2016
28
0
1
sollentuna
Vete faan vad jag har det är det som är så jobbigt då det är svärfars skoter:) Kolla på bilden och tala gärna om hur jag gör och vad jag har:)

Attachments

broman

Medlem
25 mar 2016
28
0
1
sollentuna
Det sitter 3 vikter i den främre och nu har jag lärt mig hur den fungerar och om jag inte har helt fel så skall den främre variatorn skall smörjas dvs axeln skall inte vara snustorr och lite rö-rostig som denna var så jag gjorde rent och sen så böt jag faktiskt remmen. På den bakre variatorn så satt skivan fast med en bult i vanlig ordning men av nån anledning så satt det en stor bricka och fem mindre på den så jag undrar om det är som på en moppe att man minskar avståndet på remskivan så remmen blir mera spänd och använder brickorna och lägger dom mellan skivorna om man vill ha den mindre spänd?. Efter rembytet och lite smörjning så gick den tyst och fint.

broman

Medlem
25 mar 2016
28
0
1
sollentuna
Du har helt rätt det är ett sånt kit som sitter på den, en dum fråga..är det för att få mera snurr på grejorna?

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
På den bakre variatorn så satt skivan fast med en bult i vanlig ordning men av nån anledning så satt det en stor bricka och fem mindre på den så jag undrar om det är som på en moppe att man minskar avståndet på remskivan så remmen blir mera spänd och använder brickorna och lägger dom mellan skivorna om man vill ha den mindre spänd?. Efter rembytet och lite smörjning så gick den tyst och fint.
Brickorna är för att kunna shimsa hela sekundären in eller ut. Du har dock en sk flytande variator, dvs den kan röra sig några millimeter utåt och inåt för att den ska linjera sig själv i förhållande till primären. Så om inte remmen ligger extremt snett i primären ska du inte behöva ändra något utan sätt tillbaka bulten och brickorna som de satt innan.

Avståndet mellan skivorna ändrar du med den lilla insex-bulten som tony beskrev ovan. Remmen ligger på rätt höjd mellan skivorna när utsidan på remmen tangerar ytterkanten på skivan.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Har ju haft en 550 själv men den hade ingen varvräknare. Vad brukar en 550 varva egentligen?