Måttabeller remmar, testa en längre rem?

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Har bytte rem på min gamla Ranger King 500 -98 och testade då att justera ihop skivorna på sekundären för att remmen en Dayco Max 1108 skall ligga i ytterkanten på skivorna i sekundären då den låg ca 3 mm in på skivorna, sekundären är inte justerad sen skotern köptes ny av mig -98. Problemet jag fick var att om jag justerar ihop skivorna så remmen ligger bra i sekundären så drar skotern på tomgång och funderar nu på om man skulle testa en lite längre rem så man kan justera ihop skivorna för att få så låg utväxling som möjligt i startögonblicket.

Nån som vet vilken rem som blir nästa på längden eller bredden, tänkte att det kunde vara värt ett försök att testamed en annan rem för att se om man skulle få skotern lite starkare i startögonblicket.

Denna skoter är en "andra skoter" som inte körs många mil per år men är ju ändå trevligt om den går bra, tänkte gå igenom den i sommar och höja styret, byta lager och slides i boogien och eventuellt dreva ner den om det finns drev för att göra det. Heller att den varvar lite mer och är stark än som den är nu i svagaste laget om det går tungt eller man skall smyga i skogen.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är du säker på att centrumavståndet mellan primär- och sekundärvariator är rätt? Det skulle ju kunna ändra sig t ex om något motorfäste har tappat formen.

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Är du säker på att centrumavståndet mellan primär- och sekundärvariator är rätt? Det skulle ju kunna ändra sig t ex om något motorfäste har tappat formen.
Nä det är jag inte, men sekundärvariatorn som inte är rörd sen skoter (har ägt den sen ny -98) var ny var justerad så att remmen kommer att ligga ca 3 mm ner i skivorna om man har en 1108 rem. Skulle motorn rört sig så borde ju skotern En tanke som slagit mig är om original BRP remmen som satt på ny var bredare?

Har funderar på att titta över fästena för att se om man kunde flytta motorn längre bak men då skall man ju linjera upp allt fast det kan man väl säkert läsa sig till hur man gör.