Om jag har mycket bränsle kvar i en skoter när sommarförvaringen börjar, så brukar jag slanga ur det allteftersom under sommaren för att använda till gräsklippare, motorsågar mm.
Att blanda i tillsatser för "stabilisering" är onödigt nuförtiden, det var viktigare för 20-30 år sedan innan raffinaderierna hade lärt sig att göra ett stabilt bränsle med högt oktantal utan en massa bly.
Tänk på att bränslet åldras fortare om skotern står på ett ställe med stora dagliga temperaturväxlingar (typ brädskjul med plåttak som blir stekhett så snart solen ligger på men utkylt varje natt) än om den står i en tyngre byggnad med stabil temperatur.
Konservering av motorn är inte heller särskilt nödvändigt om maskinen står i torrt utrymme. Även det var viktigare förr, då bensinen innehöll mer svavel som gav svavelsyra i förbränningsresterna. Det är dock lämpligt att se till att motorn är ordentligt varmkörd innan man stänger av den sista gången före sommaren, så att det inte finns kvar onödigt mycket kondensvatten i avgassystem mm.
Om skotern har batteri, så är det som regel lämpligt att lossa ena batterikabeln för att inte riskera att något tjuvdrar ström och laddar ur batteriet. Om skotern står otillgängligt till så kan det vara bra att ta hem batteriet så det är lätt att hålla koll på spänningen och underhållsladda då och då vid behov. Många helslutna batterier har så låg självurladdning att de utan vidare klarar ett helt år utan laddning, men öppna typer där det går att fylla på vatten kan behöva laddas varje månad.
Vad än tillverkarna av "intelligenta" laddare påstår, så brukar det inte vara någon god idé att lämna ett batteri på underhållsladdning flera månader och hoppas att laddarens automatik sköter sig själv. Det är bättre att mäta spänningen en gång per månad och ladda batteriet när spänningen har sjunkit under t ex 12,3 V.
Om det är länge sedan kylvätskan byttes så kan det vara idé att göra det före sommarförvaringen. Om det fortfarande är tillräckligt skoterföre och går att köra, så börja med att tappa ur den gamla kylvätskan, fyll systemet med bara vatten och kör en halvtimme så det blir riktigt ursköljt innan du fyller ny kylvätska. Då är det ingen risk för problem pga inkompatibla tillsatser i gamla och nya kylvätskan.
Vet man att systemet är fyllt från fabrik med s k longlifeglykol, och att ingen har varit framme och fyllt på med någonting tveksamt, så finns det dock ingen anledning att byta kylvätska så länge den ser ren ut och det inte blir avlagringar i expansionskärlet.
Under sommarförvaringen är det bra om man kan palla upp skotern så att matta och skidor hänger fritt. T ex stor träklabb under bukplasten och en pallbock eller planka under dragkroken.