Äldre chassi vs axys

Jgl

Medlem
24 jan 2016
29
0
1
Halloj på er!
Har en fråga?
Jag tänker på att Switchback Assault 800 144 2016 inte har Axys chassit
Men 2017 har
Då är frågan vad kommer skillnaden att bli
Ni som har kört tex Rmk el Swb pro före Axys och kör Axys nu
Vad ni tycker skillnaden är

Ha det så bra
Mvh Janne

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har nyss bytt till axys.
Då det inte är före för lössnökörning så kan jag inte uttala mig om köregenskaperna så mycket.
Men en sak som känns mycket bättre är motorn.
Går mycket renare och finare än proride.
Mycket tystare också vilket är skönt.
Vet inget om bränsleförbrukning än.

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Bränsleförbrukningen upplever jag rätt lika. Axys har bättre passform på kåpor mm. Skönare körställning än fast det sägs ska va samma.
Sen är axysen bättre balanserad. Lättare att styra runt och fara som man vill.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

JIIG

Välkänd medlem
7 okt 2010
124
1
18
umeå
Bra tråd!
Fortsätt att lämna synpunkter då det är många som går i bytestankar.

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Axys motor är betydligt bättre än föregångaren men chassiet är enligt mig sämre!
Jag upplever att min Axys är betydligt sämre än gamla Proride.
Nervösare, känns styvare, jobbigare att köra på något märkligt sätt såvida snödjupet inte är +150 cm, då känns den lite bättre men ändå sämre än Proride i alla läget, boondocking, skråkörning, snurra runt träden för att finna linjer osv.

Vet att jag inte är ensam om att tycka detta, har snackat med ett antal som har samma känsla och upplevelse.

Och nej jag är ingen liten lätt orkeslös gubbe!

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Anders det kan inte helt enkelt att du ej riktigt vant dig vid den höjda tyngdpunkten? Eller har du inte fått till dämparna inställningarna på den? Jag tyckte inte heller om den i början men nu när jag börjat köra den med 39" framvagn så äre riktigt bra. (hade 36" tidigare)
Det krävs mindre kraft för att kontrollera och samtidigt lättare att få ikull än pro-riden. Jag älskar chassit och hur den beter sig men tycker axysen har lite att hämta på kvalitétsfronten.
Men det är egentligen småpetitesser förutom att mattan som dom måste göra något åt. Dock har dom nytt artikelnr för nästa år så det kanske kommer en update på mattorna!

Kör på en axys. Du kommer bli nöjd! Särskilt Swb Assaulten för den ser riktigt jävla fin som allrounder. Var å klämde lite på den å den gav mig vill-ha vibbar.
Enda jag hade velat ha annorlunda är fotstegen å smalare kåpor men man kan inte få allt. Det är ändå en allrounder å inte meningen man ska ligga på skrå dag in dag ut i dom brantaste backarna.

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Jo jag har filat på dämparna och kör även med Exit fram vilket är 100% bättre än original men det hjälper inte!
36" vs 39" a armar är en smaksak, många är nöjda med 36 och några ej. Valet påverkar tyngdpunkt och manöverbarhet helt klart.

Är dock lite besviken då jag dansade "balett" med gamla proride;)

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Halloj på er!
Har en fråga?
Jag tänker på att Switchback Assault 800 144 2016 inte har Axys chassit
Men 2017 har
Då är frågan vad kommer skillnaden att bli
Ni som har kört tex Rmk el Swb pro före Axys och kör Axys nu
Vad ni tycker skillnaden är

Ha det så bra
Mvh Janne
Nu har inte jag kört Axys men SWB 2017 får ju nya fotstegen och en ny boggie och det måste ju göra en fantastisk skillnad till det bättre.

Trenden verkar svänga över mot lite kortare lössnömaskiner igen så jag tror att nya 144" chassiet kommer att bli en succe.

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Jag kan hålla med Anders F att axysen inte är den mest lättkörda, nu har jag bara provat polarens sks nån timme åt gången och borde väl tillbringa mer tid på den för att bli riktigt överrens med hur den funkar. Min assault (36", serie6 matta, uppflyttad boggie, nerdrevad variatorkit m.m) känns då mer lättkörd än vad jag tycker sksen är. Sksen (36") upplever jag tyngre att lägga ner och "nervösare" men det måste vara ovanan som ställer till det.

Det jag gillar med axysen är däremot motor och hur den känns mer kvalitet. Blir nog en axys nästa säsong om jag kommer överens med handlarn :)

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Jag kom inte heller överens med SKSen i början. Satte dit ett par PRO RMK framdämpare från -13 och då fick jag den rätta känslan i skotern. Känns som om WE dämparna 2016 är gjorda enbart för puder.

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
intressant kanske beror på att jag kommer från ett annat märke men tycker Axys:en är hur följsam som helst. Ifjol där man var "wrong" foot forward och skidor max åt vänster står man nu bara och lutar och glider förbi.

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
intressant kanske beror på att jag kommer från ett annat märke men tycker Axys:en är hur följsam som helst.
AXYS är bättre på chassie, motor, kvalité. Mer lättkörd än pro ride och ett givet byte. Lite variatorfix och kanske lite justering på dämpare så är den helt klar. Men, den duger även som original.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Variatorsetupen passar bäst för touring.
Tillslag på alldeles över 3000rpm.
Blir dålig fart på mattan i starten och popupen blir inte bra...

Nerdrevning och lite andra grejer gör nog susen!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag har den dåliga egenskapen att inte sälja den gamla skotern när jag köper en ny, vilket innebär att jag har kvar min gamla -12as Pro Rmk efter jag hämtade ut en -16 axys Rmk.

För mig, som väger ungefär 75-78 kg med kläder och skydd, är axysen fantastiskt bra.
Jag upplevde den lite ojämn inledningsvis, men insåg att det var jag som använde alldeles för mycket input ibland, och helt fel andra gånger.
Jag upplever att att Axys - på gott och ont- reagerar mycket än Pro Ride tex när det handlar om vart jag står placerad på fotsteget. Där tycker jag att skillnaden är enorm!
Samtidigt är jag så inkörd på Pro Ride att jag stormtrivs med den...totalt sett kan jag dock inte ens tänka tanken att välja Pro Ride först, jag bryter ju upp Axys nästan lika lätt med 39" med krängare som den gamla med 36" och bortplockad krängare, med skillnaden att det är sååå mycket lättare att hålla en vald linje!

Jgl

Medlem
24 jan 2016
29
0
1
Har läge på en 2015 Swb Assault 144 i kartong med en otrolig skillnad på priset jämfört med en ny då priset är uppe i 150 000
Där av min fråga ang Axys eller inte

Längta nu inte för mycket till snön så ni blir tokiga
Ha det Janne

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Gäller det SWB Assault skulle då jag personligen aldrig välja Pro-Ride för Axys. Inte för att jag någonsin kört en Axys men bara fotstegen gör att jag enligt broschyren skulle välja den. =)

SWB Assault 2015(& 2016) är ju tyvärr i princip samma maskin som en 2011.

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
hmm trodde det bara var jag som tycker axysen känns svår att hitta balansen men gått bättre dom 3 senaste gångerna o börjat hitta maskinen igen körde bättre med proriden i slutet av förra sesången gentemot i slutet nu men ska väl ha kvar den en sesång till :)