Bygge av skotersläp

P-Power

Ny medlem
13 aug 2016
4
0
1
Bollnäs
Hejsan!

Är helt ny här på forumet så ber redan nu om ursäkt om jag postar fel el. Dyl.

Jag ska till och bygga ett skotersläp av ett husvagnsunderrede för 2 skotrar och har lite funderingar.

1. Här säger alla jag pratat med olika, får man svetsa fast balkar befintliga ramen eller måste man svetsa en ram och bulta fast den i befintliga hålor?

2. I pappren på släpet är måtten 5700 * 2120, kan jag då bygga ut ramen efter dessa mått? Själva ramen nu är strax under 4 meter i längd. Dessa siffror är från handske till bakdel?

3. Maxvikten ligger på: total: 1100kg. Tjänstevikt: 880kg. Maxlast 2200kg. När ramen kommer på denna borde tjänstevikt och maxlast fördelas om vid reg. Besikting eller är jag ute och cyklar då? Kan även besiktningen höja upp kilorna utifrån konstruktion, däck och handske?

Skulle vara otroligt tacksam för svar :)

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
En kompis byggde en släpvagn av en husvagn förra året och han svetsade direkt i ramen samt ändrade måtten på släpet och hans släp gick igenom omreggningen utan problem

P-Power

Ny medlem
13 aug 2016
4
0
1
Bollnäs
En kompis byggde en släpvagn av en husvagn förra året och han svetsade direkt i ramen samt ändrade måtten på släpet och hans släp gick igenom omreggningen utan problem
Det låter jättebra! Tack för svar.

Har du någon koll om lastvikten kan ändras om man kör med andra fälgar och däck? Är ju 13" nu funderar på och jag ska köra med 15" istället då jag redsn har det hemma.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Max totalvikt beror till största del på axlarna .
Vilken maxvikt hjullager men framförallt bromsar klarar.
Sen kan det ju vara så att dagens totalvikt är lägre än vad axlarna tillåter , då kanske det går att höja totalvikten.
Är totalvikten vad axlarna tål så går det inte att höja.

Kolla över vikterna igen i ditt första inlägg, är nog nåt skrivfel, får inte ihop det.

Stoifen

Medlem
20 aug 2016
10
0
1
.intressant å följa jag har just börjat med ett bygge jag med. Vad gäller svetsning så verkar de bero på vem som besiktigar. Men i dragstången får man inte svetsa. De vet jag. Följ gärna min tråd i projektet gruppen .

Lokaaaa

Medlem
10 feb 2012
49
0
6
Kalix
Lånar tråden lite :)

Jag köpte ett husvagnsunderrede och nu ser jag att man inte kan tyda vad som står på skylten som sitter på axeln! Kommer det att bli problem vid omreggningen?

Dr.Görvi

Medlem
30 aug 2016
8
0
1
Tierp
Jag har byggt skotersläp att en gammal husvagn.
Det var inga problem på besiktningen.
Men att svetsa nya ramen i befintligt chassi skulle jag inte rekomendera.
Enligt reglerna som finns så MÅSTE nya ramen BULTAS i gamla chassit.
Det är därför man använder ett gammalt husvagn chassi där bulthål redan finns.
Så fort man börjar kapa eller svetsa i chassit så blir det egentligen ogiltigt.
Sen så beror det självklart på vem som besiktar. Det här är ju bara reglerna som finns.
Sen så måste också chassinummret vara synligt. är det borta så är vagnen också ogiltig.
Nya vikter på släpet får du när du regbesiktar.

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Precis som dr.görvi säger här, jag har byggt ett släp och reggningen gick på första försöket så det är absolut inga svårigheter att bygga, däremot får man inte kapa eller svetsa i självaste bommen fram mellan kula och axel. att bulta i stag som sitter mellan bommen är inga problem, mest troligt är det inga problem att bulta i själva bommen heller för dom måste i så fall veta att hålen inte fanns där sen tidigare. men jag kapade ramen bakom bakaxeln och bultade nya flaket i bultförband bakom och mitt för bakaxeln. Detta står väldigt tydligt i regelboken.