Problem med venturen :)

Hugge79

Medlem
15 feb 2016
24
0
1
Stockholm
Skulle till att lossa boggien idag för att byta slides, gå igenom hjul å lagerp ev byta dämpare... allting gick bra tills jag skulle bort med bultarna som sitter i främre axeln! Förstår inte hur man skall ta bort dem då det verkar som de är skruvade i en inneraxel... dvs då en bult är utskrivad för långt så börjar allting snurra... å får man ur en får man inte ur andra bulten.

tacksam för tips!! :)

(Hur kontrollerar man enklast om hjul/lager är dåliga - hur mycket de glappar eller hur dåligt de rullar...?)

/nybörjarmekaniker

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Muttermaskin är nästan ett måste, släpp och dra fast den igen sen släpper du den andra tills dom går lättare att skruva.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
När det gäller boggihjulen så byter man lager i dem om det låter illa eller känns "grovt" när man snurrar på dem. Lite glapp spelar ingen roll så länge lagren verkar friska för övrigt.

Ska man ha kvar skotern länge lönar det sig att köpa lager av ett bra märke, t ex SKF. Har man kontakt med någon som har bra rabatter på en maskinfirma så blir det inte dyrare än att köpa tvivelaktiga kinalager hos en skoterhandlare eller Jula.

Hugge79

Medlem
15 feb 2016
24
0
1
Stockholm
Tack!

Löste det utan muttermaskin efter en hel del fix och trix.

Hittade enligt mig bara ett hjul som var dåligt (läs: typ lagret hade skurit) även hjulet såg dåligt ut. Så byter ut till två nya orginalhjul ink nya lager.

Trodde ju det skulle vara enkelt att bara "dra" ur slidsen bakifrån - gick knappt få bort dem nu då boggien var urplockad så var nog tur att jag lyfte ur boggien.

Har en ny bakre gasdämpare som skall installeras men funderar på om det kanske är lika bra att byta fjädern med - vad tror/tycker ni? (Den fjädern jag har köpt är så mycket kortare än den som sitter orginal så ska nog köpa en orginalfjäder..)

Tack så mycket för alla tips/råd - det gör det lättare och tryggare att arbeta.

(Skruvade bort skidorna för att fräsha upp dem och har nog aldrig sett tunnare styrstål, förutom att plastskidorna hade nöts hål I så var styrstålen mer som ett par rakblad )

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Jag skulle säga att byt ut de gamla stötdämparna som gått så långt mot nya eftermarknadsdämpare, behöver ej vara dyra renoveringsbara. Du kommer att märka en komforthöjning.
Men fjädern behöver du inte byta ut om den inte är skadad.

När det gäller lagren i boggiehjulen så är det väl två sätt att se på saken... antingen köper man kvalitetslager som är dubbelt så dyra och hoppas att tätningen ska hålla fukten ute i många år, eller också köper man billiga (Biltema 40kr) och kollar rullvilligheten efter varje säsong och byter dem som är dåliga med nya billiga lager. Inget stort jobb.
Enligt mig så funkar billiga lager så pass många år att på en gammal skoter är det inte värt pengarna att köpa fina SKF-lager till boggiehjulen.

Vändhjulslager, drivaxellager och motorlager ska man förstås använda kvalitetslager.

Hugge79

Medlem
15 feb 2016
24
0
1
Stockholm
Jag skulle säga att byt ut de gamla stötdämparna som gått så långt mot nya eftermarknadsdämpare, behöver ej vara dyra renoveringsbara. Du kommer att märka en komforthöjning.
Men fjädern behöver du inte byta ut om den inte är skadad.

När det gäller lagren i boggiehjulen så är det väl två sätt att se på saken... antingen köper man kvalitetslager som är dubbelt så dyra och hoppas att tätningen ska hålla fukten ute i många år, eller också köper man billiga (Biltema 40kr) och kollar rullvilligheten efter varje säsong och byter dem som är dåliga med nya billiga lager. Inget stort jobb.
Enligt mig så funkar billiga lager så pass många år att på en gammal skoter är det inte värt pengarna att köpa fina SKF-lager till boggiehjulen.

Vändhjulslager, drivaxellager och motorlager ska man förstås använda kvalitetslager.
Schysst! Då behåller jag fjäder fram och byter dämpare, å bak ska jag byta både dämpare å fjäder (den har svårt att fjädra upp helt efter en tur, bruka behöva lite hjälp). Tycker den ger lite väl mycket kick-back å det kan väl bero på dåliga dämpare? Dvs inte dålig fjäder?

Byter båda boggiehjulen till två nya original ink lager.

Då borde man ha gjort den mesta nu, får vi se sen hur de övriga lagren har livslängd kvar... :)