Kunskapen om avgastemperatur

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå

Hej!
Jag har fått tag i en Koso dual Egt mätare med snabba givare.
En sådan http://www.twostroke.se/product.asp?product=25826

Givarna kommer att sättas 10 cm från kolven (enligt instruktioner).

Skulle vara lite kul att höra med er som har lite erfarenheter hur man ska tänka.
Vad brukar vara den optimala temperaturer för den som kör "allround", dragracing, osv.
Även tempen för inkörning av nya kolvar.

Om jag förstår det rätt, så ska man inte stirra sig blind på mätaren utan även kolla tändstiften.

Det finns rätt mycket kunskap här på forumet, och det skulle vara snällt om ni kunde dela med er av kunskapen avgastemperatur.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hej!

Kör själv med koso dual egt i min portade 600rr och har märkt att 690° egt på halv gas börjar vara på gränsen till för snål motorgång när jag har lyft av topparna och analyserat efter test. 690° på fullgas är okej för mej.
När "spolytan" på kolvarna från kanalerna är ungefär lika stora som fingernageln så är det bra. Mindre spolyta= snålare gång osv.

Placeringen av egt givarna har också stor inverkan på tempen.

Mvh. Christoffer

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
dom flesta skotrar ligger betydligt högre i på mellanregistret än på full gas , ofta ca 1300-1400 fh i mellan registret mot 1050-1250 fh på fullgas , det är lätt att luras av tempen , och många ligger och pumpgasar på sjöarna helt i onödan , har man en std skoter så vet man ju vad som är normalt för den men för en modifierad så är det bara ett litet komplement till justeringen
fh -32 / 1,8 = C

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Det jag funderar egentligen över är:
Om jag ligger på ca 1/4 gas en bra stund, och ser att tempen ligger rätt stadigt på ex 650gr C. Kollar sedan stiften när jag stannar, och ser att dom är gyllendebruna.
Är inte 650 gr C den magiska tempen att försöka hålla över hela registret?
Eller funkar det inte så?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Det jag funderar egentligen över är:
Om jag ligger på ca 1/4 gas en bra stund, och ser att tempen ligger rätt stadigt på ex 650gr C. Kollar sedan stiften när jag stannar, och ser att dom är gyllendebruna.
Är inte 650 gr C den magiska tempen att försöka hålla över hela registret?
Eller funkar det inte så?

Det funkar inte så, hade du haft en tempsensor som flyttas efter varvtal så kanske... alltså beror det mycket på vart man placerar sensorn.
Men somsagt så kan mellanregistret på många nyare maskiner visa väldigt höga temperaturer utan att det är någon fara.
Själv tycker jag lamda eller hellre AFR (som jag tycker blir mer lättläst) är mer pålitligt även om inte den är helt hundra i alla lägen heller. Och inte alls lika känslig på vart man sätter sensorn.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Den temp man ska gå efter är endast den man får fram genom att läsa stift! Om de är gyllenbruna på 650c vid halv gas och låt oss säga 750 vid full mutter så kör efter det.