Kolvringsgap proxkolv

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Hoj!

Enligt polarishandboken ska kolvringsgapet vara 0,356-0,508mm (mäts 1,3cm från toppen av cylindern)

Ska jag gå efter det, eftersom jag inte hittar någon info om vad prox tycker?


Hur gör ni när ni filar ringarna?
Filar man bara i slutet av båda ändarna med en typ "nagelfil"?



Skickat från mitt äpple med Tapatalk
Polaris Switchback 600ves, 2005
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Den här kolven såg inte så vacker ut vid kolvbultsgapet. Något man ska bry sig om?





Skickat från mitt äpple med Tapatalk
Polaris Switchback 600ves, 2005
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Skadan såg inte så allvarlig ut de ser ut som någon försökt montera en knasterring. Sätt gapet till 0,45mm de är ett bra mått för ditt borr oavsett märke på ringarna.

Slipa med vilken fin fil som helst diamantfil är såklart bäst men inget måste. Slipa bara ytterst först men när du monterat ringarna på kolven kolla att de går klämma ihop dem så de inte tar i ringstopp pinnen!!! De är sällan eller aldrig man behöver slipa ur även för stoppen.

Sätt gapet på låsknastren med gapet neråt de är säkrast!!!
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Skadan såg inte så allvarlig ut de ser ut som någon försökt montera en knasterring. Sätt gapet till 0,45mm de är ett bra mått för ditt borr oavsett märke på ringarna.

Slipa med vilken fin fil som helst diamantfil är såklart bäst men inget måste. Slipa bara ytterst först men när du monterat ringarna på kolven kolla att de går klämma ihop dem så de inte tar i ringstopp pinnen!!! De är sällan eller aldrig man behöver slipa ur även för stoppen.

Sätt gapet på låsknastren med gapet neråt de är säkrast!!!
Är det säkrast med knastergapet neråt? Det är ju närmare till öppningen i kolven. Jag har alltid satt öppningen uppåt då det är så långt bort från öppningen i kolven men jag kanske tänkt fel?
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Nu har jag satt ditt knastret, men det beror inte på det. Utan det ser mer ut som det är typ "luftbubblor"i gjutningen.
Nu satt jag öppningen på clipset uppåt, men det går att ändra på.







Skickat från mitt äpple med Tapatalk
Polaris Switchback 600ves, 2005
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Nu har jag satt ditt knastret, men det beror inte på det. Utan det ser mer ut som det är typ "luftbubblor"i gjutningen.
Nu satt jag öppningen på clipset uppåt, men det går att ändra på.
Uppåt eller neråt är det bästa. Satt knaster sitter så ta nu inte och ändra för då ska du byta knaster igen.
Gjutskrovlet är ingen fara.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Tack för era svar!
Bara en fundering till.
Den ena ringen har en blank utsida, och den andra har en svart.
Spelar det någon roll vilken som sitter uppe och nere?





Skickat från mitt äpple med Tapatalk
Polaris Switchback 600ves, 2005
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Den ena ringen brukar vara tjockare än den andra,då brukar dom bara passa på ett ställe på kolven,står det Top betyder det inte överst utan att det är den sidan som ska vara uppåt,samma om det är prickar på ringen,då ska dom vara uppåt
med 99% säkerhet så ska den ljusare ringen vara överst,den är härdad och den andra e en skrapring i järn,den ska vara nederst,är du osäker,ring återförsäljaren som sålde kolvarna så slipper du göra fel
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Prox vill inte jag ska sätta i kolven, utan skickar en ny till mig.
Det är kanske lika bra


Skickat från mitt äpple med Tapatalk
Polaris Switchback 600ves, 2005
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Hej igen

Jag fick idag min ersättning kolv, och ser nu på toppen finns en stämpel std 2515, på dom andra kolvarna står det std 2616.
Vad kan det vara för siffror?









Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
2616 = tillverkad v26 år 2016
Troligtvis.
Då kan man få en spårbarhet vid tillverkningsfel, man vet vilken batch kolven är tillverkad från.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Jag har nu satt i kolvarna och dragit åt cylindrarna enligt moment.
Däremot har jag en fundering.
Borde det inte bli ett floffljud (kompljud) på bägge cylindrarna när man rullar på vevaxeln.
Som det är nu låter det bara floff, när vänster kolv åker ner över avgashålet i den vänstra cylindern?
Så ska det väl inte vara?

https://vimeo.com/192276653
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Kom just att tänka på att jag stoppa ner lite olja på vevaxeln på vänster sida, men inte på höger!
Så det är väl det som gör det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Kom just att tänka på att jag stoppa ner lite olja på vevaxeln på vänster sida, men inte på höger!
Så det är väl det som gör det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du har väl kollat packboxarna är hela speciellt på drivsidan (höger)?
Testa hälla i typ disel/lacknafta/bensin i stor mängd minst 0,5l i höger vevhus och dra sedan runt motorn och kolla om packboxen bakom variatorn läcker. Du kan även ta lös variatorn och kolla mer noga.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Hej
Jag lämnade in hela bottedelen, för koll av veven.
Dom skulle byta packboxarna.

Motorn står på arbetsbänken, så jag får kanske undersöka mera noga.


Skickat från min iPhone med Tapatalk