Axys ger mig en hjärnblödning

8 nov 2016
6
0
1
Norrut
Hjälp önskas.

Har haft maskinen i kallgarage och efter att ha varmkört den samt transporterat den på släp så tände skiten bara till för att så stendö. Tog upp stiften och rengjorde dessa, de har fin gnista. Efter tillbakamontering gjorde maskinen samma, tände till och stendog. Har på känn att det är kondens som frusit vid transporten, men vart ända in i glödheta ska man börja rota i detta elände... Är det någon som har upplevt samma?

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Vet inte hur det är med Polaris specifikt men inte helt ovanligt att en skoter kan bli sur under transport på släpet. Du drog nog inte ur den tillräckligt kanske med stiften ur...

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Eller värm dem. Igensotade/blöta stift kan man bränna ren med gasolbrännare, var försiktig så du inte glödgar sidoelektroden för mycket eller bränner bort galvningen från gängorna. Låt dem kallna tills det går att ta i dem innan du skruvar dit dem.

Värm gärna upp motorn på något sätt - om du inte kan få in skotern i varmgarage så kanske det går att ordna en kupévärmare under huven en halvtimme - innan du sätter i tändstiften och förhoppningsvis startar.

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Jag har upplevt samma på proride vid försesongskörning. Största boven är nog gammal soppa.
Skruva av stiften och ventilera, ( dra tills du är less utan stift, ta en kafferast och värm dom blöta stiften= ingen brådska) vevhuset är fullt med bränsle (Blir så då den inte blivit varm och man haft för brottom iväg). sätt sedan dit stift du vet är frächa (värmda eller nya). Om skotern startar låt den gå på tomgång tills den har kommit upp i arbetstemp ca 50*c sedan är det bara att åka. Tänk på att låta den gå på tomgång efter varje kallstart tills du har fått i byta
bränslet i tanken. Kör upp den eller slanga ur gammbränslet.

Funkar som torbjörn skrev också att värma motorn och sätta i nya stift.

Men tänk på brandrisken med alla bensinångor som finns under huven.!

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
även min proride gjorde så för 2 vintrar sedan, i början av vintern. den dödade stiften nästan direkt, men blev bättre och bättre, men då var jag in och klagade lite på verkstan så då böt dom spridare på garantin och efter det har det inte varit ett problem. men jag tror det var dålig soppa som gjorde det eftersom det blev bättre och bättre, stiften som satt i vid spridarbytet hade gått kanske 10-15 mil innan den fick nya spridare, och så länge hade den inte gått tidigare på stiften.

och dom stiften gick inte att värma med gasol, den dödade dom totalt, aldrig varit med om en motor som släcker dom så jävligt, just innan stiften la av (strax efter start) så hörde man hur den började dö på en cylinder, och mina tidigare maskiner har man ju kunnat varva ur då den håller på att släcka stiften, men gick inte med den här

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
Min sks betedde sig likadant, tände till för att sedan till synes lämnat jordelivet dock utan att stå på släp!
Verkstaden sa att det mest troligt var ett stift till ECU:n som satt löst, dom var långt från säkra men den har aldrig gjort så efter jag var in med den

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Jag vill bara betona vikten av att värma motorn med kupevärmare som Torbjörn redan nämnt de är oerhört effektivt när dem är sura. De duger inte med in i varmgarage på med kupevärmare ändå!! Rikta värmen mot insugssidan och snett neråt blocket.

8 nov 2016
6
0
1
Norrut
Fick igång eländet efter en natt i varmgaraget och en omgång nya stift, men inte utan klagomål från skotern och en del ilska och vredesmod från undertecknad. Tack för tipsen gentlemen, och om det eventuellt döljer sig en kvinna bakom något alias skall även du/ni såklart hava ett stort tack!

pol.aris

Aktiv medlem
19 feb 2010
96
2
6
sorsele
ikväll var det min tur.. Körde den runt huset när den var alldeles för kall.. släckta stift och bra mycke bensin i motorn. Står i garaget nu med kupévärmare. God jul!