Separat oljeblandning.

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Litar inte helt 100 på min olje pump jag har på Pantera 1000-00 och skulle sova bättre på nätterna om jag blandade direkt i tanken. Går det att ta bort den? Eller smörjer den nått mera? Vad jag kan se så går oljeledningen endast till bränslepumpen, men tänkte att det är säkrast att fråga alla kunniga här först. Sen pro lem nr 2. Oljepumpen sitter med 2 st stjärnskruvar som är rätt så omöjliga att komma åt utan att göra dom runda. Kan man koppla ur vajern och lopa ingående oljeledning med den utgående och låta skrotet sitta kvar på blocket? Eller finns det nått annat trix,
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
På båtmotorn ger jag alltid lite bonusolja i tanken+ att jag har separat oljesmörj, håller koll på att oljan sjunker. Den dag motorn börjar ryka lite och gå stenhårt kommer jag bli misstänksam. Gör även så på polarisen från 1900-talet. Lite extra golukt skadar inte och jag sover gott på nätterna!
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Nja förstöra vet jag inte om jag hör, vill ju inte förstöra nått utan allt ska ju gå att åtetställa. Men om jag nu behåller den, hur justera jag den så den står "rätt" nu rör den sig omdelbart jag rör gasen.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hur man justerar den bör stå i verkstadshandbok för skotern. Arctic-verkstadshandböcker brukar vara väl spridda på nätet och lätta att googla fram, det kanske till och med finns länkar på detta forum.
Det vanliga är att ett streck på armen och ett fast märke på pumpen ska stå mitt för varandra vid fullgas.

Vill man dubbelkolla att oljepumpen fungerar korrekt kan man rigga upp så man matar den med olja från ett mätglas istället för från oljetanken, låter motorn gå med ett bestämt varvtal och mäter hur mycket olja som förbrukas på några minuter dels med oljepumpsarmen i tomgångsläge och dels med den i fullgasläge. Uppgifterna i en handbok jag har, troligen för årsmodell '00, säger att 1000cc-motorn ska vid 3000 varv/min förbruka 1,3-3,7 cc olja på 3 minuter med pumpen i tomgångsläge respektive 16,2-19,8 cc på 2 minuter med pumpen i fullgasläge.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Oj oj de där verkar alldeles för avancerat för mig:) läste lite om justering förra säsongen då jag tyckte att den fick för mkt olja. Har inte räknatvit vad den får men den ryker mkt och tändstiften är svarta och lite gäggiga. Läste på nåt amerikanskt forum att man ska kunna gasa visst mkt innan pumparmen rör sig. Men jag får läsa runt lite. Skulle ändå vilja blanda 2% i tanken och sen köra, då vet jag att det stämmer och behöver inte vara orolig att pumpen ska lägga av.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Som skrivet, pumpen kommer aldrig lägga av.

Fyll oljebehållaren max, fyll bensintanken max. Kör en kvart eller vad du nu känner för, fyll sedan upp olja och bränsle max igen.

Då är det bara räkna procent olja.

Drar den för mycket/för lite, justera, gör om tills du hamnar på ~3%

Medan du testar kan du ju åka med nån procent i tanken.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Den där pumpen är det pålitligaste på hela skotern. Så förstör inget som fungerar.. är betydligt större risk att du någon gång klantar dig med blandningen än att pumpen skulle lägga av.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ska jag ligga på 3%? På oljebehållaren står det 50:1 och det är väll 2% om jag räknat rätt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Du kan koppla bort oljepumpen den smörjer inget extra. Skruva helst lös den och plugga hålet med en plåtbricka. Glöm inte plugga slangen till bränslepumpen!

Kör på minst 3% helst 4% i tanken för oljeblandningen smiter ut ur vevhuset och in till balansaxelns lager så kör man bara 2% så kan balansaxellagren skära.

Samma sak gäller om du har kvar pumpen ställ på den hårt typ så den drar 3-4% för då håller balanslagren.

Men även jag rek att ha kvar pumpen trots att jag själv kör utan-----------
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Jag hade gärna skruvat bort hela pumpen men kommer inte åt skruvarna:( och har ingen lust att ta ur motorn.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Och sen är det bu mkt skruvande för att kunna justera oljepumpen oxå, de är inte bara att lyfta huven och justera. Så jag kommer att blanda i tanken i fortsättningen vad ni än tycker:) och jag kommer inte förstöra nånting utan allt går att återställa om man vill så ni kan vara lugna:) Tycker 3-4% låter väldigt mkt!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Så, du har inga problem egentligen. Pumpen funkar som den ska och ger antagligen till och med rätt mängd olja. Ändå ska den tas bort?

Du har någoting helt och gör det trasigt alltså? ;)
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ja den funkar...men tycker inte om tanken att den kan ge upp utan att jag märker det med ett haveri som följd. Sen tycker jag den ger alldeles för rik oljebladning, visst går justera så det blir bra efter man har skruvat lös förgasarna 10 ggr och justerat pumpen. Så JAG tycker att det är enklare att blanda direkt i bensinen, gör så på min andra skoter och funkar hur nra som helst. Sen förstör jag ku onte pumpen bara för att sen inte pyttsar in olja i bränslepumpen, vill gå tillbaka till pumpmatning så kopplar jag bara in den igen Tror inte vi kommer så mkt längre i den här diskutionen, ni tycker jag är knäpp som vill ta bort den och jag tycker de är riskabeltt ha den inkopplad. Skotern har ju ändå rätt många år på nacken nu, och saker gå sönder eller bli defekt med tiden.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Och sen är det bu mkt skruvande för att kunna justera oljepumpen oxå, de är inte bara att lyfta huven och justera. Så jag kommer att blanda i tanken i fortsättningen vad ni än tycker:) och jag kommer inte förstöra nånting utan allt går att återställa om man vill så ni kan vara lugna:) Tycker 3-4% låter väldigt mkt!
Enda svagheten på denna motor är balansaxeln,,,, Du måste ge den 3-4% annars skär balansaxelns lager!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vissa motorer har hållit bra och andra kort livslängd på balanslagren ,de har visat sig att de motorer som haft inkörningsställd oljepump = 4% oljedragning i genomsnitt har hållit flera tusen mil.
Man ska alltid blanda minst 3% även på andra skotermotorer för oljan måste kunna skydda på full gas. En oljepump på en skoter ger ca 5-10% olja på full last så 3-4% i tanken är igentligen lite för att skudda vid full gas.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Ja den funkar...men tycker inte om tanken att den kan ge upp utan att jag märker det med ett haveri som följd. Sen tycker jag den ger alldeles för rik oljebladning, visst går justera så det blir bra efter man har skruvat lös förgasarna 10 ggr och justerat pumpen. Så JAG tycker att det är enklare att blanda direkt i bensinen, gör så på min andra skoter och funkar hur nra som helst. Sen förstör jag ku onte pumpen bara för att sen inte pyttsar in olja i bränslepumpen, vill gå tillbaka till pumpmatning så kopplar jag bara in den igen Tror inte vi kommer så mkt längre i den här diskutionen, ni tycker jag är knäpp som vill ta bort den och jag tycker de är riskabeltt ha den inkopplad. Skotern har ju ändå rätt många år på nacken nu, och saker gå sönder eller bli defekt med tiden.
Somsagt så är pumpen det sista du behöver oroa dig över i på denna skoter. Börja med att mäta upp hur många % den drar nu. För det låter som du bara gissar och tycker den drar mycket olja nu. Det kanske är så att den drar 4% (vilket är mycket i snitt) nu och enligt boost är det bra att den gör det så slipper du haveri på balansaxeln.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Jaja...vi släpper de här nu:)
Nä nu ska vi tjata vidare hehe. Om du ska oroa dig för något på denna motor så är de vattenpumpens tätningar. Om tätningen in mot balansaxel går väck så kommer de vatten in i balansaxelhuset och då skär balanslagret med totalras som följd! De är vanligaste orsaken till haveri på dessa motorer.
säkrast är att ha koll på hur många mil dessa packningar har gått. 300 mils bytesintervaller är säkrast.
Byt om du inte vet hur länge de suttit där.

Har man bara koll på dessa packningar och kör oljepumpen på max inställning så går dessa motorer flera tusen mil förutom kolvbyte vid 700-1000 mil