GL3 har enligt uppgift inte tillverkats eller sålts på många år, och ersätts av GL4.
Lite förenklat kan man säga så här:
GL1 är en "enkel" mineralolja utan tillsatser, den var från början tänkt för enkla bilväxellådor utan vinkelväxlar och sånt.
GL5 innehåller s k hypoidtillsatser, den användes från början för bakaxelväxlar i bilar, där slutväxeln är en s k hypoidväxel där kuggarna inte bara rullar mot varandra utan även glider. De där tillsatserna innehåller svavel och passar inte bra ihop kemiskt med metaller och legeringar som innehåller koppar (t ex olika slags mässing eller brons). Både oljan och kopparlegeringarna kan förstöras med tiden om de kommer i kontakt med varandra. GL5 kan ställa till problem i synkroniserade växellådor, dels för att den är så "hal" att synkringarna slirar för mycket, och dels för att synkringarna ofta är av material som angrips av GL5. Många växellådor har förstörts av felaktiga rekommendationer i t ex gördetsjälvhandböcker och oljerekommendationstabeller som har legat framme vid oljehyllan på vissa mackar förr i tiden.
GL4 har inte riktigt lika utpräglad förmåga som GL5 att sätta ner glidfriktion, men istället är det ingen risk att den angriper koppar. Typiska användningsområden för den är bilväxellådor som innehåller både växellåda och hypoidväxel i samma oljebad (t ex på framhjulsdrivna bilar med motorn på längden).
Moderna oljor som heter GL4/5 har lika bra egenskaper som GL5 för hypoidväxlar, men de är lika snälla mot koppar mm som GL4.
GL2 och GL3 vet jag inte mycket om, men jag har fått uppfattningen att de är föråldrade beteckningar som har ersatts av GL4.
Så slutsatsen är att en modern GL4/5 -olja bör fungera utmärkt på ställen där man från början har rekommenderat GL3.