Förlänga phazer fx

e-12

Medlem
3 okt 2013
16
0
1
Grängesberg
Ni som har förlängt phazer Boggin var har ni köpt aluplåtarna
Tänkte förlänga min från 307 till 345 eller 365 finns någon som gör dom har även läst att det ska eller kanske vara lika som nytron stämmer det
Vet att man måste byta drivhjul om man skall ha högre kammar än 38 så det blir nog Max 38 som jag sätter på

superboonan

Medlem
20 jun 2015
40
1
8
södra finland
http://www.powersportparts.net/Van_Amburg_Tunnel_Extension_p/4656946.htm

och finns samma på ebay men skulle själv rekomendera att bara förlänga orginal bak kofångaren med ett längre rör och sätta en alumiium plåt där som det blir ett hål. har även sätt bilder på folk som kör med 136 utan att föränga tunneln, finns en hel del likadana förlängingar på ty4stroke forumet där du kan få mer information.

tror dock inte att nån nyto förlänging passar då phazern och nytron har olika bredd på tunlarna

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Nytro förlängning passar. Jag gjorde egna för att jag ville och hade lite egna idéer. Jag kör med 57 mm kammar och det går fint, utgick dock från en Mountain, oklart om det skiljer något på drivhjul/kylare? Bytte visserligen drivhjul men de nya har i stort sett samma omkrets som de som satt där original.
Kolla min byggtråd här på forumet om du vill se mer.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

e-12

Medlem
3 okt 2013
16
0
1
Grängesberg
Jag menar boggie skenorna naturligtvis förlåt om jag var otydlig.tuneln fixar jag lätt med en plåt samt förlänger rören.kallholmen du menar att nytros boggi sken förlängningar passar till 100 procent

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Tror inte att dom passar, är olika part Nr på Nytron&Phazern.
Förlängde min -07a med Oft:s förlängning till 136" blev mycket bra.
Finns en färdig matta med 38:s kammar.

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag menar boggie skenorna naturligtvis förlåt om jag var otydlig.tuneln fixar jag lätt med en plåt samt förlänger rören.kallholmen du menar att nytros boggi sken förlängningar passar till 100 procent

Ja. De passar. Har testat - men har ju knepiga mått på min maskin, gjorde egna för att få det bra. Möjligt att det kan skilja något mellan årsmodeller, varianter av Nytro/Phazer (mtn, fx, osv).

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
http://www.powersportparts.net/Van_Amburg_Tunnel_Extension_p/4656946.htm

och finns samma på ebay men skulle själv rekomendera att bara förlänga orginal bak kofångaren med ett längre rör och sätta en alumiium plåt där som det blir ett hål. har även sätt bilder på folk som kör med 136 utan att föränga tunneln, finns en hel del likadana förlängingar på ty4stroke forumet där du kan få mer information.

tror dock inte att nån nyto förlänging passar då phazern och nytron har olika bredd på tunlarna

Boggien har samma bredd.

e-12

Medlem
3 okt 2013
16
0
1
Grängesberg
Ntc hade förlängare till 136 tum hemma men tror det lutar åt 144 tum ändå
dum fråga om jag skall förlänga boggin från 307 till 365 måste jag då förlänga boggi skenorna med 60cm eller tänker jag fel.kallholmen din förlängning såg ju inte ut att vara så lång men du flyttade bak boggin läste jag.hade inte du 162 tum på

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
jag skall förlänga boggin från 307 till 365 måste jag då förlänga boggi skenorna med 60cm eller tänker jag fel.å
Du glömmer att mattan vänder runt vändhjulet, mattan måste ju vara längre på både översidan och undersidan av vändhjulet.
Är mattan 60 cm längre ska vändhjulet flyttas 30cm bakåt.

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Ntc hade förlängare till 136 tum hemma men tror det lutar åt 144 tum ändå
dum fråga om jag skall förlänga boggin från 307 till 365 måste jag då förlänga boggi skenorna med 60cm eller tänker jag fel.kallholmen din förlängning såg ju inte ut att vara så lång men du flyttade bak boggin läste jag.hade inte du 162 tum på

Flyttade bak boggien och har större vändhjul än original. Både grejerna tar ju ner längden på förlängaren. Du måste räkna med att flytta bak vändhjulen hälften av den ökade längden på mattan. Byter du vändhjul och drivhjul behöver du även räkna på radiedifferensen på dessa. Men du kan gott lita på NTC. Min erfarenhet är att de till skillnad från många andra säljare vet vad de snackar om. De är dock onödigt dyra, vilket iofs motiveras av supporten och servicen.

e-12

Medlem
3 okt 2013
16
0
1
Grängesberg
Ja ha nu är allt monterat men har stött på ett problem .allt har passat perfekt men nu när jag vill spänna mattan så känns det som mattan är för kort eller boggiskenorna lite för långa mattans drivpluttar tar i mattspännarna bak skulle vilja ha tillbaka vändhjulen bakåt lite till ca 1cm för att allt skall gå fritt
Finns det mindre vändhjul bak till Yamaha eller är det nonslip 8 tänder som gäller för att få lite mer matta
Tror det sitter 9 tänder drivhjul orginal inte nonslip .vad jag förstår får man ca 1cm om man går ner till 8 tänder.hur har ni gjort kan väll inte vara bara jag som fått det här bekymret.