En fundering....

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Satt hemma med tvillingpojkarna (10 år) häromkvällen som var förkylda. De satt som vanligt och kollade på nåt skitprogram på disneychannel eller liknande så jag frågade om de inte kunde kolla på något annat. Då vill de se skoterfilmer. Kanon, letande snabbt upp youtube och hittade slednecks 16. Vilka dårar....de saknar en och annan spärr i skallen men det är kul att se.

Dock tänkte jag på att här i Sverige verkar polaris och Ski-doo vara mer eller mindre dominerande på marknaden, kanske framförallt gällande lössnöåkning. I allafall om man läser artiklar i skotertidningar och kollar på olika forum. Men på de där filmerna skulle jag säga att 70-80% av åkningen gjordes på Arctic Cat. Nu kanske det är så att Sledneckgänget är sponsrat så det är därför men jag tycker att jag har sett förvånansvärt mycket Arctic Cat i andra skoterfilmer också.

Hur kan detta komma sig? På den här sidan pölen är ju Arctic Cat nästan ett skällsord i vissa kretsar... Själv är jag relativt märkesotrogen men för tillfället är det ski-doo som står i garaget...
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Arctic hade mycket problem med skotrarna i slutet av 90 början av 00. Det var någon modell som gärna ville brinna på grund av någon felkonstruktion kommer jag ihåg och så var det motorproblem på någon medell. Det gav arctic lite dåligt rykte som fortfarande håller i sig här. Men alla tillverkare har oflyt med vissa modeller och men varför arctic fortfarande får skit för det kan jag inte svara på.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Har själv reflekterat över att över att många hoppalångt droppa klippor amerikaner kör AC. Förklaringen Kan väl vara så simpel som att AC upplevs robusta och välbalanserade. Sen så är catterna oftast utrustade med bättre dämpare från fabrik kontra skidoo och polaris.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Är det inte så enkelt som märkeskärlek? M8 var ju lite i egen liga där när långa maskiner verkligen slog igenom. Och då har väl många hängt kvar.
Är det jänkare så är dom ju patriotisk också i regel...

Men alla i Slednecks (typ) kör väl det dom får bäst sponsring från dock.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om du tittar närmare så är nästan all annonsering i svensk skoterpress och på dito aktiviteter av antingen Polaris eller BRP.

Som icke reflekterande kund kan givetvis världsbilden påverkas av detta och det är också syftet. I verkligheten kan det förstås se helt annorlunda ut. De som annonserar mest, får bäst kritik helt enkelt.

Eftersom annonserna står för minst hälften av intäkterna för en svensk skotertidning måste det fortsätta att vara så om man vill finnas kvar och generera pengar till ägaren.

När SM för ett antal år sedan tog sitt journalistiska uppdrag på allvar och riktade kritik mot Polaris och BRP för bristande kvalitet drogs annonseringen omedelbart in. Sedan dess har det varit förutsägbara reklamskrifter för de som annonserar mest.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Arctic hade mycket problem med skotrarna i slutet av 90 början av 00. Det var någon modell som gärna ville brinna på grund av någon felkonstruktion kommer jag ihåg och så var det motorproblem på någon medell. Det gav arctic lite dåligt rykte som fortfarande håller i sig här. Men alla tillverkare har oflyt med vissa modeller och men varför arctic fortfarande får skit för det kan jag inte svara på.
Jag har inget minne av att Arctic nånsin haft problem med maskiner som fattat eld?
Däremot hade dom problem med motorerna innan dom bytte till Suzuki i mitten av 80-talet, det är helt riktigt.
Att ryktet om dåliga motorer hängt med länge är också riktigt, och dessutom oförtjänt, då dom inte varit sämre än konkurrenterna som jag ser det.

Däremot är min upplevelse -rätta mig gärna om jag har fel- att KGK (generalagenten) inte är ens i närheten av lika "på" som brp och Polaris, utan lämnar över engagemanget till sina ÅF vilket gör att tex garantiärenden kan skilja väldigt mycket beroende på hur välvillig ÅF man har.

Ett exempel jag baserar det på är när jag köpte en ny ZR 600 -98, och sadeln sprack första säsongen.
Klagade hos min ÅF men fick svaret att det inte var ett garantiärende.
Året efter pratar jag med en som hade en likadan -men där hade hans ÅF bytt det innan hans ens hade spruckit...
Vid det laget hade jag dock redan bytt till Polaris.

Dessutom har KGK vad jag förstår en intressant prispolitik mot sina ÅF (efter vad jag hört ryktesvägen) som gör att en ÅF som säljer många maskiner får högre rabatter på inköp än en mindre handlare.
Det gör att en stor handlare i sin tur kan ge bättre pris till konsument än vad en mindre handlare kan -vilket skapar en ond cirkel för en mindre handlare.
Om det fortfarande är så idag ska jag dock låta vara osagt.

Däremot är det ju ett faktum att det är svårare att hitta en Arctichandlare än Polaris eller BRP, iaf i mellansverige, och bara en sån sak leder ju till mindre marknadsandelar.

Jag skulle lätt kunna gå tillbaka till att åka grönt, men...under förutsättning att det är en bättre produkt än konkurrenterna, och att det fanns en riktigt bra ÅF jag har förtroende för.

Idag åker jag fortfarande Polaris och jag ser inte att det kommer att ändra sig under överskådlig framtid då kombinationen av produkt/åf helt enkelt är bäst för mig.