Lynx går bara på en cyl.

Skilling

Medlem
19 nov 2016
6
0
1
Karlstad
Hej! Ang en Lynx -99 med Rotax 377.
Jag tänkte be om lite hjälp. Min Lynx går bara på ena burken. Jag har börjat med kompprov med typ lika komp. 6-6,2. Skotern startar ganska lägg men den spottar lite ur den förgasaren där det inte fungerar. När jag sprutade in stargas hoppar den igång. Jag har även testat att skifta förgasarna men ingen skillnad. Det finns ingen reed ventil på denna modell så den kan heller inte spöka.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Kolla först gnistan på bägge stiften så den är lika stark på båda cylindrana.
Kan även vara packboxen på vevaxeln som gått väck.

6 bar är väldigt klent tryck 8-12 bar är mer normalt. Cylindrana eller kolvringarna är nog inte i bästa skick.

Skilling

Medlem
19 nov 2016
6
0
1
Karlstad
Du menat att den suger in luften genom packboxen istället? Den går sedan på startgas så jag gissar att gnistan är okej? Tack för svaret!

Kolla först gnistan på bägge stiften så den är lika stark på båda cylindrana.
Kan även vara packboxen på vevaxeln som gått väck.

6 bar är väldigt klent tryck 8-12 bar är mer normalt. Cylindrana eller kolvringarna är nog inte i bästa skick.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
När jag körde på ena cylindern flyttade jag bara stiftet över till cylindern som inte gick, men det funkade ändå inte.
Om statorn eller tändspole är svag så tänds bara de stift som strömmen går lättast till. Som redan nämnts så tänder startgas lättare än bensin. Ta lös bägge stiften och dra i startsnöret för att kolla att gnisan ser lika stark ut på bägge stiften.