Övertryck i kylarn IQR

Senseii

Medlem
4 dec 2016
18
0
1
Har fått övertryck i kylaren i skotern, glykolen trycks ut ur slangen som sitter i behållaren, det sprutade bara ut glykol då jag lossade på locket för att jag först såg att inget var i behållaren alls...

Uppskattar all hjälp!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ja det kan vara en trasig topplockspackning men troligtvis öppnade du locket tokfort utan att pysa litegrann. Tänk en colaburk du tappat i backen.

Det brukar vara övertryck.

Senseii

Medlem
4 dec 2016
18
0
1
Ja det kan vara en trasig topplockspackning men troligtvis öppnade du locket tokfort utan att pysa litegrann. Tänk en colaburk du tappat i backen.

Det brukar vara övertryck.
Först så ville skotern inte starta, spelade ingen roll om jag chokade den eller inte, han vägrade starta, enda sättet jag fick den att starta var att hälla bensin direkt i cylindrarna, och då startade den på femte försöket alla andra försök så gav den bakslag och gick väldigt dåligt tills den dog av sig själv, på femte försöket gick den igång och gick dåligt i början men tillslut gick den bra igen, körde runt lite för att känna av och då gick den som den skulle förutom en gång då den tappade all kraft någon sekund efter det blev normal igen. detta tog två timmar att göra han ville verkligen inte starta..

Sen medans jag försökte starta den upptäckte jag också att något ran under skotern och då har skotern tydligen fått övertryck i kylsystemet så glykolen ran ut ur slagen som sitter i behållaren, vilket är väldigt lustigt då skotern har stått i flera månader utan att bli startad och då hade jag inga problem med skotern alls. den är inte heller överfylld med glykol då jag körde på det hela förra vintern utan något problem alls, av att bara dra i dragsnöret så blev det övertryck i kylaren, det var så jag märkte det, jag försökte dra igång den och hörde att det rann under skotern

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
I mina öron låter det som att toppen slagit sej alt trasig topplockspackning, behövs int så mkt för att den ska trycka ut vätska. Nivåskillnad varm/ kall bruka ju vara bara typ 1 cm. Frisk motor så kan man ha vätska till max strecket utan att den trycker ut vätska när den blir varm.. Fyll vätska starta skotern kolla om det bubblar i expansionskärlet. Varmkör och låt sen skotern svalna. Bubblade det och är kärlet tomt så har du läckage i toppen och det är inte toppen.. Jo, kolla att locket sitt som det ska

Senseii

Medlem
4 dec 2016
18
0
1
I mina öron låter det som att toppen slagit sej alt trasig topplockspackning, behövs int så mkt för att den ska trycka ut vätska. Nivåskillnad varm/ kall bruka ju vara bara typ 1 cm. Frisk motor så kan man ha vätska till max strecket utan att den trycker ut vätska när den blir varm.. Fyll vätska starta skotern kolla om det bubblar i expansionskärlet. Varmkör och låt sen skotern svalna. Bubblade det och är kärlet tomt så har du läckage i toppen och det är inte toppen.. Jo, kolla att locket sitt som det ska
Tack! ska prova fylla på den och se om det bubblar