ZRT 800 -98 Oljesmörjning går via insugsgummit?

prosty

Medlem
16 dec 2016
31
0
6
Luleå
Tack för alla svar och ni som gick ut och tittade på era skotrar för bekräftelse. Mången tack och bock!
 

prosty

Medlem
16 dec 2016
31
0
6
Luleå
Har gått igenom lite nu, satt nog 2 st piratgummin och ett gummi hade nippel i sig som var kopplat direkt till bränslepumpen???

2 av 3 insugsgummin var spruckna igenom, en REJÄLT med en 2 cm spricka! Galet.

Jag har lite bilder som jag hoppas kunna få lite hjälp med
Detta är hur det är kopplat idag, den övre blåa slangen går i T kors till "in" på bränslepump och det är väl fel? Impuls ska den in på denna undre bild


Se nedan på tomma nippeln, är det impuls? var kopplas den ifrån? Finns 2 källor på det?


Såhär är soppapumpen kopplad idag, är det rätt? Att oljan T'as in eller ska den på pumpen? Isf har jag väl fel pump då jag har bara en ingång som är impuls och en som är bränslematningen


Hur fungerar de där? sitter 2 st såna där nipplar, man ser en även på översta bilden med de blå slangarna att den kommer ut under insuget.
Är det nån slags vevhusventilation, är det impulsslangarna, ska det inte bara vara en? Jag har 2st och en är pluggad den andra gick till soppapumpen
 

Attachments

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Vevhusslangen under vänstra cylindern ska gå till pumpens ovansida på bilden (vacumdrivning). Den högra sidans vevhusuttag lär vara pluggat som du säger och jag vet inte varför de är så men de är normalt på alla maskiner. Därefter är de bara följa pilarna för soppa in i pump och ut. Den minsta nippeln på bränslepumpen är såklart olja in från oljepump.
 

prosty

Medlem
16 dec 2016
31
0
6
Luleå
Okej men jag har bara 2 in dvs impuls och matning, verkar sakna för olja in, då har jag fel bränslepump? När jag kikar på art nr via nätet så ser det ändå ut som att pumpen har bara 2 in + 3 ut (5 nipplar)

Men vet inte om det ska vara så?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Okej men jag har bara 2 in dvs impuls och matning, verkar sakna för olja in, då har jag fel bränslepump? När jag kikar på art nr via nätet så ser det ändå ut som att pumpen har bara 2 in + 3 ut (5 nipplar)

Men vet inte om det ska vara så?
Ja de låter som du har fel bränslepump
Jag har 6 nipplar 3st ut till förgasare en soppa in och vacum samt liten nippel för olja in.
 

prosty

Medlem
16 dec 2016
31
0
6
Luleå
Kanon då har jag koll på läget. Då köper jag en ny pump
Eller om nån har en så köper jag gärna, art nr är 0670-785
 

prosty

Medlem
16 dec 2016
31
0
6
Luleå
Hittade soppapump via en skrot.
Bara köpa renoveringskit så är det good 2 go! Tack för svaren igen och god jul på er, + i kanten åt Boost III :)
En virtuell pilsner åt dig!