Köpråd 4-takt Touring

gnurf

Medlem
6 jan 2017
10
0
1
Kiruna
Tjenare!
Tänkte köpa min första skoter inom kort. Vet ungefär vad jag är ute efter men skulle ändå behöva lite tips och råd.
Jag vill ha:
* 4-takt (mindre underhåll, luktar mindre, drar mindre osv)
* Dubbeldyna
* Lättkörd
Kommer köra mestadels på led men ska även kunna ta mig utanför vid enstaka tillfällen. Någon extremåkning lär det dock inte bli tal om.

Har hittat två begagnade till bra pris, en Lynx Adventure V-800 -10 samt en Yamaha Multi Purpose -14. Har bara hört goda saker om kvalitén på Yamman men den är enligt vissa mer eller mindre värdelös utanför led. Lynx:en verkar svårare att hitta info om.

Tar gärna emot tips och erfarenheter om dessa två samt andra tips på lämpliga maskiner.

Tackar!
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Skulle avråda dig från båda dina tilltänkta alternativ.

Vi hade en lynx V-800 i klubben något år som sladdragare och vi hade mest bara problem med den så den avyttrades billigt.
Men vem vet det kanske var just sladdandet den inte var gjord för vem vet.

Just Yamaha mp skulle jag dock starkt avråda från om du har någon som helst tanke på att köra utanför leden.
Farsan hade en för några år sedan och den var en tung ostyrbar gris som sjönk direkt i djupsnö trots sin längd.
Nämnde jag att den väger typ 400ton trots sin lilla storlek, kombinera det med lössnöegenskaperna så var den en mardröm utanför leden.
Den funkade dock alldeles utmärkt som skoter för fisketurer och dylikt.

Skulle rekommendera dig att titta på en lynx eller ski-doo med 900 ace motor som är lite längre men inte för bred.
Dessa 2 modeller har funnits något år så det borde gå att hitta en begagnad för ett vettigt pris:

http://www.ski-doo.com/se/ski-doo/expedition.html

http://www.brplynx.com/se/lynx/49-ranger/49-ranger-st.html
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
MP är väl ingen dröm direkt i djupsnö men inte så dålig som vissa här hävdar. Den maskinen KAN jag efter att ha kört den 7 säsonger. Vad får d kosta ? om d är äldre maskiner så titta på Polaris IQ Classic eller FST turbo i Touring variant. Underskattade maskiner, ett jävla drag men som alla 4 taktare är dom tung
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
MP är av allt att döma en vettig skoter som inte alls gör bort sig i lösare snö, detta jämfört med andra touringmaskiner och särskilt med andra fyrtaktare. Sedan sitter det massa femtonåringar och tycker men så är det ju alltid. Jag har själv ingen djupare erfarenhet av just den annat än provkörningar och det är som vanligt med fyrtakt att man inte kan köra som med en tvåtaktare då motorbroms och gassvar är något helt annat. Med vanan kommer förståelsen. ACE 900 är oprövad men historien visar att en beg BRP ofta innebär många och dyra fel, särskilt fyrtaktarna...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
MP är av allt att döma en vettig skoter som inte alls gör bort sig i lösare snö, detta jämfört med andra touringmaskiner och särskilt med andra fyrtaktare. Sedan sitter det massa femtonåringar och tycker men så är det ju alltid. Jag har själv ingen djupare erfarenhet av just den annat än provkörningar och det är som vanligt med fyrtakt att man inte kan köra som med en tvåtaktare då motorbroms och gassvar är något helt annat. Med vanan kommer förståelsen. ACE 900 är oprövad men historien visar att en beg BRP ofta innebär många och dyra fel, särskilt fyrtaktarna...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om du syftar på mig så är jag 35+.

Vi bytte från en MP till en expedition sport 900 ace i familjen och det var en enorm uppgradering.
Ja det är fortfarande en 4T och ingen lössnö-maskin men mellan fyrtaktare var det en stor uppgradering.
Ang 900 ACE så skulle nog jag säga att den är problemfri med tanke på att man aldrig läser om problem vilket man har kunna göra ibland på BRP:s 1200.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
MP är av allt att döma en vettig skoter som inte alls gör bort sig i lösare snö, detta jämfört med andra touringmaskiner och särskilt med andra fyrtaktare. Sedan sitter det massa femtonåringar och tycker men så är det ju alltid. Jag har själv ingen djupare erfarenhet av just den annat än provkörningar och det är som vanligt med fyrtakt att man inte kan köra som med en tvåtaktare då motorbroms och gassvar är något helt annat. Med vanan kommer förståelsen. ACE 900 är oprövad men historien visar att en beg BRP ofta innebär många och dyra fel, särskilt fyrtaktarna...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
He he, allt du skriver är ju fel, det är ju precis tvärtom! Yamaha är int mer välbyggd än nån annan skoter, tung bullrig tungstyrd glappande bastard med klickande relän i vissa väderförhållanden. Brp med valfri acemotor, tyst lättkörd inget glapp i stort sett problemfri sen dag ett, ett teknologiskt underverk i alla avseenden jämfört med en mp. Har haft yammas 2cylindriga 4t, 600 ace och 900 ace inom familjen senaste 7 åren.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Kvalitetsmässigt håller jag Yamaha'n högre än BRP's 4taktare. Att det är en uppgradering är självklart då Mp utvecklats på första halvan av 2000 talet och rev xs på 2010talet. Upplevelsen att köra de maskinerna visar också att utvecklingen vart oerhörd.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Vad har du för budget?

Lynx Adventure 600 ACE uppfyller dina kriterier rätt bra tycker jag.

ACE motorn är ovanligt felfri för att vara BRP, den har funnits i 6 år nu och det är extremt få rapporter om problem.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
He he, allt du skriver är ju fel, det är ju precis tvärtom! Yamaha är int mer välbyggd än nån annan skoter, tung bullrig tungstyrd glappande bastard med klickande relän i vissa väderförhållanden. Brp med valfri acemotor, tyst lättkörd inget glapp i stort sett problemfri sen dag ett, ett teknologiskt underverk i alla avseenden jämfört med en mp. Har haft yammas 2cylindriga 4t, 600 ace och 900 ace inom familjen senaste 7 åren.


Problemet är väl att ACE är tung och svag - om än tyst och snål. Håller med i övrigt om att MP är en äldre generation. Dock givet en viss budget är det väl inget snack om vad man blir mest nöjd med i längden. Teknologiskt underverk håller jag verkligen inte med om, ACE är på alla sätt en betydligt enklare motor än Yamahas när man ser hur den är uppbyggd. Skall snarare jämföras med Arctics gamla 660 vad gäller litereffekt och vikt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

gnurf

Medlem
6 jan 2017
10
0
1
Kiruna
Hej och stort tack för otroligt snabb respons!
Budgeten är satt till mellan 40 och 50 tusen. Då jag inte vet hur mycket maskinen kommer bli använd vill jag inte lägga en hel förmögenhet på den men vill å andra sidan lägga tillräckligt mycket för att försäkra mig om att jag inte känner att jag behöver byta redan nästa säsong om ni förstår vad jag menar...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
RS venture TF eller RS viking borde ju kunna fungera på den budgeten och ändamål om det ska vara 4-takt. Inga smidiga maskiner men som familjedragare på söndagar när solen skiner borde de ju kunna ta sig in på listan över tänkbara alternativ.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja, man måste nog kika på ändamålet i första hand, det är väl ingen som jämför en Yamaha XJR 1300 med en KTM 450 när det gäller motorcyklar heller? Men i skotervärlden verkar extrema lössnömaskiner vara måttstock för precis alla... måste ju vara en slump att det skrivs mest om dem i skotertidningarna också. Ho ho


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag köpte en -12:a RS Venture TF för att frugan och jag skulle kunna åka. Hennes intresse svalnade men varje gång vi närmade oss en handlare ville hon gå in och kolla. Slutligen köpte hon en beg skoter med 4-takt 600 ace motorn och den har hon nästan kört 100 mil med på ett år. Hon är supernöjd och jag är väldigt imponerad av den motorn. Idag körde vi 7,8 mil i -20 grader och frugan sken som en sol när vi kom hem. Bara 60 hk men det räcker gott om man håller sig på led eller om det bara är några dm lössnö. Den är väldigt lättkörd med ett mjukt tillslag på variatorn, motorn går sjukt tyst och den är supersnål. Hon valde en Ski-doo Renegade sport men motorn finns ju i flera modeller och även i Lynx. RS Venture är mer svårkört för en nybörjare då man lätt kan ge för mycket gas så att det blir en ryckig och lite okontrollerad körning vilket kan kännas obehagligt
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Problemet är väl att ACE är tung och svag - om än tyst och snål. Håller med i övrigt om att MP är en äldre generation. Dock givet en viss budget är det väl inget snack om vad man blir mest nöjd med i längden. Teknologiskt underverk håller jag verkligen inte med om, ACE är på alla sätt en betydligt enklare motor än Yamahas när man ser hur den är uppbyggd. Skall snarare jämföras med Arctics gamla 660 vad gäller litereffekt och vikt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ca 40 kg väger den, så det är 5kg mer än en 550f. Och hästar per kilo är i princip samma som för 550 motorn.

Och de 60 hästar som 600 ACE motorn har räcker mer än väl till en familjetouring, det är mer hästar än jag har i min jordbrukstraktor :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Xtrim 900 ACE = 283 kilo, 90 hk
Xtrim 550 = 237 kilo, 53 hk

Skiljer alltså 46 kilo mellan i övrigt helt likvärdiga maskiner.

Eller

Grand Tourer 900 ACE = 356 kilo, 90 hk

Venture MP = 304 kilo, 80 hk

Skiljer 52 kilo mellan i övrigt hyfsat jämförbara maskiner.

Fakta talar för sig själv...

Källa: Fordonsregistret


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jämför XTRIM 550 mot XTRIM 600 ACE istället för mot 900ACE.

Xtrim 600 ACE = 260 kilo, 60 hk = 0.23 hk per kilo
Xtrim 550 = 237 kilo, 53 hk = 0.22 hk per kilo

Jämför MP:n med Lynx Xtrim 900 ACE istället, den är inte bredbandare.

Men nu börjar det bli lite låg nivå på tråden och det hjälper inte TS.

Jag röstar fortfarande på Lynx Adventure 600 ACE eller Lynx Xtrim 600 ACE, modern körställning, bränslesnål och smidig. Alt motsvarande ski-doo modeller.
 
Last edited:

gnurf

Medlem
6 jan 2017
10
0
1
Kiruna
Stort tack till alla som engagerat sig!
Ska iväg på måndag och klämma och känna på båda ovanstående maskiner och kolla vad som mer finns till bud.

Tack för hjälpen!
 

Adrenaline

Medlem
16 mar 2014
24
2
1
skellefteå
Med en click-on dyna så funkar ju väldigt många maskiner nog nästan lika bra som en renodlad touringmaskin så utbudet blir mycket större och man har en maskin som även går att har roligt med.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Stort tack till alla som engagerat sig!
Ska iväg på måndag och klämma och känna på båda ovanstående maskiner och kolla vad som mer finns till bud.

Tack för hjälpen!
Jo, från nästan alla har du fått bra och saklig information!