Skillnader mellan PRO RMK och SKS?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.383
173
63
Offerdal, Jämtland
Några bekanta till mig har en 2016 800 SKS och en 2017 800 PRO RMK 155" TD. Körupplevelsen mellan dem är tydligen jättestor. Pro RMK:n är tydligen mycket mer lätthanterad och jag har suttit och kollat lite specar mellan dem och kan inte hitta några jätteskillnader?
Skillnaden är så pass stor att SKS:en troligtvis kommer att bytas till en till PRO så fort som möjligt men nu var det väl inte skitlätt att hitta en 155:a i närområdet. Verkar slutsålda.

Men vad är det för väsentliga saker som skiljer förutom typ 15-20kg i torrvikt. Jag tänker att det kanske går göra diverse justeringar på SKS:en och få den som en PRO...
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Ja det lät då som en rejäl överdrift att skillnaden är jättestor.
Jag skulle då personligen inte känna skillnad.

SKS:en har extra kylare, extra boogiehjul, kedjehus, aluminium pyramid, annan stänklapp (iaf på min) och el-start med ett batteri såklart.

Tror mitt batteri vägde 6kg då det sitter et 18ah i den. Det vart urladdat i sommar så satte en från biltema på 7ah som väger 2.6kg och det funkar utmärkt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.383
173
63
Offerdal, Jämtland
Då min kollega som normalt kör SKS:en är hyffsat rookie på detta så var det tydligt när hon bytte maskin. Det var som att hon inte hade gjort något annat när hon satte sig på PRO:n...skummt tycker jag.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Är det inte olika höjd på styret?
Sen beroende på vilken SKS det är så är det ju en annan matta. PEAK mattan eller vad den heter som sitter på dom blå har väl inte fått överdrivet med beröm direkt. Det ska ju dock inte påverka hur lätthanterlig den är.

En annan stor skillnad är väl dämparkalibreringen/setupen. (Vet iofs inte om kalibreringen skiljer, men setupen kan ju skilja) Det är ju mkt möjligt att det är så att PRO-RMKn är mkt mjukare i dämparna. Har hon testat skruva på dämparna på SKSen?
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.383
173
63
Offerdal, Jämtland
Jag sa det också nu till dem att det kan vara värt att jämföra dem rakt av. Det verkar som att spårvidden är ställbar på dem (de kanske står olika), dämparsetup kanske skiljer, sen är den ju 20 kg tyngre typ men det måste vara marginell skillnad ändå. Men om man justerar allt detta samt gör samma variatorkalibrering på båda (PROn fick ett variatorkit direkt och hon uppskattade rappheten på den). Sen har de mattan med lite lägre kammar på SKS:en så lite skillnad i karaktär lär det väl bli där kan jag tänka men det måste också vara marginellt för nu är det mestadels myrsurf som de utövar.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
vad jag har upplevt är det stor skillnad beroende på vilken höjd man har på styret. skiljer väl iofs bara 1" org mellan sks o pro om man inte har det lägsta styret på pron. Då skiljer det väl 2" har ja för mig. Kör med lägsta på min pro och det är riktigt trevligt.

Hur är det med krängarna? På plats på båda?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Körde både min sks -16 och en pro rmk td -17 i helgen. Är ingen större skillnad tycker jag. Pron driver lite bättre i snön pga värre matta, upplevs också rappare då det var variatorkit på just den maskinen jag provade. Men några gigantiska skillnader tycker jag inte att det är faktiskt..
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Det är ju samma maskin i grund och botten så vore ju konstigt om det är jättestor skillnad.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Glöm inte att beltdriven gör stor skillnad i karaktären/rappheten. Det finns möjligheten att konvertera kedjehuset till beltdrive med eftermarknadsgrejer. Har ingen aning om vad det kostar dock.

Variatorkalibreringen har förstås stor betydelse också.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.383
173
63
Offerdal, Jämtland
Den upplevda skillnaden var ju främst i form av hur den var att hantera så jag skulle tro att något skiljer i spårvidd eller dämparinställningar (eller båda). Om jag inte minns helt fel så kan det faktiskt ha monterats en annan styrhöjjare på sks:en i fjol (högre) och PRO:n har väl ganska lågt styre eller?

Anledningen till att jag startade tråden var ju för att kolla om det var något jag hade missat och att de hade några väsentliga skillnader (tex boggie eller bredd på framvagn). Men det känns som att de borde kunna spara in några kronor på att bara justera in SKS:en fullt ut och anpassa den för henne bättre.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
År 16 hade både PRO och sks 7 tums styre. I år vet jag inte hur det ser ut. Många går ner från 7 då det är för högt för säkert 70% av köparna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Bara hur dämparna är inställda påverkar otroligt mycket, men även hur styret är vinklat och höjden påverkar känslan väldigt mycket. Sen annan matta gör sitt till också.
Det är klart att sks:en går att få till precis som pro:n.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Glöm inte att beltdriven gör stor skillnad i karaktären/rappheten. Det finns möjligheten att konvertera kedjehuset till beltdrive med eftermarknadsgrejer. Har ingen aning om vad det kostar dock.
Tvivlar att gemene man känner stor skillnad mellan belt och kedja...
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Tvivlar att gemene man känner stor skillnad mellan belt och kedja...
Jag tyckte det kändes stor skillnad på en org pro -17 mot en org sks. Sen om det enbart är med belt eller inte att göra kan ja inte uttala mig om. Pron kändes så bra mkt rappare på gassvaret än va sksen
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag tyckte det kändes stor skillnad på en org pro -17 mot en org sks. Sen om det enbart är med belt eller inte att göra kan ja inte uttala mig om. Pron kändes så bra mkt rappare på gassvaret än va sksen
Okej.
Återstår att se då...
Har en Pro 155" med belt själv, kompisarna åker i år på 3" 155" med kedjehus.
Få se längre fram om det känns skillnad mellan dessa, vi har inte åkt tillsammans i år än.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.383
173
63
Offerdal, Jämtland
Bara hur dämparna är inställda påverkar otroligt mycket, men även hur styret är vinklat och höjden påverkar känslan väldigt mycket. Sen annan matta gör sitt till också.
Det är klart att sks:en går att få till precis som pro:n.
Jo dämparna kan ställa till mycket. Hade ju en Nytro i 3 år som det satt clickerdämpare på och med bara några klick kunde man få maskinen att bli i princip totalt okörbar. Fascinerande vad lätt det var att justera bort sig...
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Tvivlar att gemene man känner stor skillnad mellan belt och kedja...
Jag har hoppat emellan min PRO 600 och en vanlig RMK600 vid några tillfällen och jag hade på förhand inte kunnat tro det var så stor skillnad som det var! Allt kanske inte sitter i QD:n men har hört fler som upplever samma.

Men till sakfrågan så nog lär det att gå få till SKS'n... :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jag har hoppat emellan min PRO 600 och en vanlig RMK600 vid några tillfällen och jag hade på förhand inte kunnat tro det var så stor skillnad som det var! Allt kanske inte sitter i QD:n men har hört fler som upplever samma.

Men till sakfrågan så nog lär det att gå få till SKS'n... :)
Var den vanliga rmk:n 155 tummare eller 144?