Bredbandare för ledkörning / Familjeturer

Freppuno

Medlem
9 jan 2017
26
0
1
Stockholm
Ska köpa mig en skoter till fjällstugan, det kommer bli nästan uteslutande ledkörning med familjen i pulka. Tolkning med skidor mm. Marginellt med lössnö.
Dra längdspår och frakta lite saker till och från bilen.
Räknar med Max 30mil per år.
Ca en vecka nyår och en vecka påsk.

Har kikat lite på en Ski-Doo Skandic 550, Arctic cat bearcat 570 och Lynx Yeti 59. Kan det vara något.
Är fläktkylning dumt?


andra bra alternativ. Ponera alltså att det blir väldigt lite kört. Ofta i ganska låga hastigheter på ibland rätt hårt underlag. Så därför tänkte jag fläktis.

Hur är dessa på led. Svårstyrda iom bredare band.
Tunga?


Har erfarenhet av en gammal Ski-doo trapper från 1980 med 600 matta. Totalt omöjlig att styra.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
BearCat 550WT (ser att du nämner 570, men har inte kört den) har rätt skaplig komfort iaf. Tar sig fram helt okej och är en skaplig dragare. Vet inte hur det är med 570 men 550 har som standard krånglande elstart och är tung att dra igång om det varit kallt (-20 därikring).
En kupevärmare under huven 20min löser den delen galant dock.

Sedan finns Viking 540 fläktkyld. Har inte kört den men rent spontant är väl motorn dess starkaste kort då den är mer eller mindre skottsäker. Komfort, framkomlighet och dragförmåga har jag ingen uppfattning om.

Sedan skulle jag rent spontant titta närmare på ST600 verkar vara nöjda ägare på dem. Och det brukar ju bero på något, Widetrak är också en fin kandidat.

Men allt beror på vilken budget du lägger.
 

Freppuno

Medlem
9 jan 2017
26
0
1
Stockholm
Tack för svar


Kikade lite på en 2016 Bearcat 570.
Helt ny för ca 70K


Men du tycker inte den är för klumpig? Åker man bra på den?


hade väl tänkt en budget på ca 60K
Men kan man få något helt nytt i närheten så är det ju lockande som i detta fall.


Bearcat har automatisk låda vad jag fattat, är det en fördel eller nackdel kontra Skandic som har hög/låg?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Okej du kikar så högt upp i prisligan iaf.
Vad gäller bredbandare så är det enkla fakta att de är klumpigare än smalbandare. Sedan hänger det ju ihop med hur man kör också. Smygfart med last på kroken, flyta fram i lössnö o.s.v är ju deras syfte i stort sett. Teknisk körning där man ska vända maskinen på en skida runt en fjällbjörk... nej då är den nog klumpig.

Komforten på BearCaten jag brukade köra var bra, inte världsklass men bra och dög för 2-3h körning i sträck (körde aldrig längre än så). Den var dock en 02:a och utvecklingen går ju framåt så komforten är nog ännu bättre uppåt i årsmodellerna.

Vad gäller växellådan så ja 1 fram och back finns att välja på och räcker hela vägen till stugan och tillbaka.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Har inte adventure 38cm bred och 365matta eller något sådant?
Är nog en fin och komfortabel maskin. Men en touring och TS verkar vara inne på Utility.
Fast touring borde kanske räcka?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Ok då är jag med... en bekant har en sådan och nog verkar det vara vettiga maskiner. Han är då nöjd.
 

Freppuno

Medlem
9 jan 2017
26
0
1
Stockholm
Tar gärna emot andra tips.

Men den ska vara relativt lättkörd då flera i familjen ska kunna köra nåt varv med den.
Funka för fjällturer på led med 2pers på skoter och 2pers i pulka, samt ev tolkare på skidor. Då i rätt moderata farter på hårt underlag.

Vill ha en maskin med låga ägandekostnader och relativt pålitlig.

Har inte tänkt Bredbandare. Men då jag såg en Skandic 550 för 69900:- helt ny så lockade det. Även en ny 2016 Bearcat i ungefär samma nivå.

Har tänkt mig Max en 2013 och Max 500mil.
Hittade en AC T570 som också är intressant.

Jag tror dock väl att Bredbandare gör jobbet väl men är lite orolig att den blir för klumpig, svårstyrd mm.
Men utvecklingen har väl gått framåt.

Tar som sagt gärna emot andra tips.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om du inte måste ha bredbandare och även kan tänka dig vätskekylt så ökar ju mängden tänkbara maskiner nästan lavinartat. Borde finnas massor av touringmaskiner och kanske även hybrider/crossovers (om de har click on dyna) som passar för dina behov. Då kan du även fundera kring 2takt vs 4takt.

Kanske jag mest skapade nya frågetecken, men det är lika bra att reda ut dem också i sådana fall. Då får du en bättre grund att stå på i ditt skoterköp. Men ska du hålla dig på packade leder och dylikt spelar inte vikten som 4takt har så stor roll. Däremot kanske de är mer "svårkörda" p.g.a motorbroms och annan motorkaraktär men det får andra svara på.
 

Freppuno

Medlem
9 jan 2017
26
0
1
Stockholm
Det är ju en fråga med oändligt många svar.

Erfarenhet är dock att vätskekylt lätt kan gå varmt om man är ute på hårda leder i krypfart en varm påskdag. Men det kanske blivit bättre på den fronten?

Men att jag tänker fläktkylt är av den anledningen. Även också att priset i inköp allt som oftast är lite lägre.

somsagt, en ny maskin för precis under 70K känns bra i magen.
Men har ni andra bra alternativ så tar jag gärna emot :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vätskekylda maskiner utom möjligen de värsta lössnömodellerna brukar ha så pass tilltagen kylkapacitet att det inte är något problem med att köra på vårsnö i krypfart ens med kälke. Inga problem.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Arctic touring 570 är nog det bästa i detta gänget. Bredbandarna är väldigt bra som arbetsmaskiner. Inte till det du vill ha. Fläkt är ett måste med 2 i pulka och tolkning på påskföre. Jodå jag har testat...