Rulla eller hamna på sida med viper?

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Har en viper r-tx LE 2015

Har hört lite olika med vad som kan hända med oljetryck osv om man lägger vipern på sida eller upp och ned. Hörde att det fanns nåt kit att koppla till dödmansgreppet som skulle hindra oljan på något vis.

Har även hört att det bara gäller 2014 modeller?

Någon som har bättre koll på detta?
:bigsmile::bigsmile:

Reactions: 600 cfi

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Kan väll knappast vara något problem att rulla runt en modern 4-t maskin, kan förstå att det inte var så bra på dom första 4-t som kom men då satt dom i sittaner skotrar och dom rullade man inte så ofta..

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Nu spekulerar jag vilt, men har för mej att nya sidewinder har nån typ av roll over valve standard i övrigt tror jag alla ish fyrtaktare förlorar en sluring via avluftningen oljeexpansionskärlet till luftburken. Alltså ingen olja rinner ut. Fick fylla rätt ofta på min phazer när det begav sig.

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Kan väll knappast vara något problem att rulla runt en modern 4-t maskin, kan förstå att det inte var så bra på dom första 4-t som kom men då satt dom i sittaner skotrar och dom rullade man inte så ofta..
Känns som att det borde vara så men har sett några inlägg från jänkare som haft problem att få igång dom efter att de legat på sidan. Och att det som andylee säger finns ett roll over kit. Men är osäker ifall problemet redan är löst på min -15 maskin.

Nu spekulerar jag vilt, men har för mej att nya sidewinder har nån typ av roll over valve standard i övrigt tror jag alla ish fyrtaktare förlorar en sluring via avluftningen oljeexpansionskärlet till luftburken. Alltså ingen olja rinner ut. Fick fylla rätt ofta på min phazer när det begav sig.
Ja frågan är om de hade det redan på -15 viprarna. Bör ju inte vara något som tar skada utan att man bara får vänta isåfall men ändå. Man är ju nyfiken :)

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Av miljöskäl så dras alltid luftning av oljetank och tex vevhusventilation till luftburken och sedan förbränns denna olja av motorn detta kan leda till startsvårigheter, motorn kan även klaga på dåligt oljetryck. Har för mej att på phazer så var luftslangen dragen så att det bara blev en sluring vid varje tipp, tänk vattenlås. Tror inte viper 15 har rolloverkitt, hadde ett il förra våren och tänkte handla men tror att oljetapp var en anledning att jag avstod. Polaris fs iq kunde man bara tippa typ 2 ggr åt ena hållet så var oljan slut.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nytro fick det väl 2012 eller 2013 i alla fall... konstigt om inte Viper (Arctic visserligen) fick det från början... Jag har rullat min utan en droppes oljeförlust.