Det är ett rent faktum att produkter tillverkade i Nordamerika är sämre ihopkomna än produkter tillverkade i Japan.
Att fanboys känner sig kränkta av det får man nog acceptera.
Egenskapsmässigt är det en annan sak; jag anser tex att i princip alla andra skotrar är mer lättkörda än Yamaha (särskilt Nytro) och det finns många egenskaper man kanske hellre har än hög finish och lång hållbarhet. Men att jänkarna har dåligt byggda elsystem tror jag ingen seriös person ifrågasätter, och i så fall är det inte på sakliga grunder.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu blir det lite offtopic men jag kunde inte hålla mig...
Ska man se rent krasst på yamaha (de jag har erfarenhet av är min gamla Venture 600 -98(2-cyl), Phaser 4 takt, venture MP (erfarenheter från en bekant) och mina egna på nytro rtx se -09 (förlängd till xtx) så kan man sammafatta det så här.
Yamaha har väldigt bra motorer och det kommer man väldigt långt på. Bra kylsystem på nytron och kanske även de andra. Exceptionellt bra livslängd på remmen. Lätt att skruva (nytro).
Uruselt elsystem...kassa relän etc. Uruselt svag framvagn (subframe på nytron) och det är inte en helt oväsäntligt del. Dåliga toleranser från fabrik på bussningar i framvagnen på nytro, phazer och venture mp. Samma bussningar har dessutom kass hållbarhet och de är svindyra.
Ser man till de lite mer lössnöbetonade maskinerna så har de haft dåliga mattor för ändamålet så man måste byta för att bli nöjd. Skidorna likaså.
Så ska man sammanfatta det hela så vet jag inte om det är tillräckligt med en bra och hållbar motor...min nytro hade gått 1100 mil när jag sålde den och vid 1000 mil bytte jag alla bussningar och lager i den då de var sopslut. Sambons Summit 800 etec -13 har gått 700 mil drygt nu och den känns som i nyskick (dämparna kan behöva en översyn) men alla bussningar är fortfarande ok, motorn är orörd, variator likaså. Den har inga onormala glapp, inte ens de glapp man skulle förvänta sig på så pass många mil. Jag jämför den med min Summit T3:a som har gått 90 mil och förutom de uppenbara skillnader de modellerna har i form av framvagn, variatorsetup och mattlängd så är det fullt jämförbara.
Så de nordamerikanska skotrarna är inte så kassa ändå kan jag tycka. Du kanske lever på gamla skrönor...