Vilken skoter bör jag köpa?

Ohbehave

Medlem
25 jan 2017
10
0
1
Hej!
Nu är det dags att införskaffa sig en skoter men vet inte riktigt vilken skoter jag ska köpa, har en budget på 40000:-.

Jag har kollat på Yamaha Phazer (FX 07 eller en RTX 09) skotern kommer till 90% att användas för ledkörning och funderar då om Phazern blir en bra skoter eller om de finns någon annan bra rekommendation. Hört att Phazern ska funka bra för ledkörning samtidigt som den funkar helt okej utanför led.

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Hej, svårt att säga vad du ska köpa men om jag hade haft den budgeten så hade jag köpt en ski-doo mxz rev. Hade en sån förut 600 med 44mm matta och den gick grymt bra både led och utanför.
Tror phazern känns slö och tung.

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
En kort Phazer funkar inte helt okey utanför leden. "Hopplös" är ett mer rättvist omdöme...och när du väl sitter fast räcker det liksom inte med att rycka i styret och trampa upp framför. Du ÄR fast.
Som ledmaskin är den lite speciell men helt OK enligt mig...XTX är garanterat ett bättre allroundalternativ.

Ohbehave

Medlem
25 jan 2017
10
0
1
Hej, svårt att säga vad du ska köpa men om jag hade haft den budgeten så hade jag köpt en ski-doo mxz rev. Hade en sån förut 600 med 44mm matta och den gick grymt bra både led och utanför.
Tror phazern känns slö och tung.
Okej, Tack för svar. Ska kolla runt lite och fråga lite annat folk innan jag bestämmer mig :)

Ohbehave

Medlem
25 jan 2017
10
0
1
En kort Phazer funkar inte helt okey utanför leden. "Hopplös" är ett mer rättvist omdöme...och när du väl sitter fast räcker det liksom inte med att rycka i styret och trampa upp framför. Du ÄR fast.
Som ledmaskin är den lite speciell men helt OK enligt mig...XTX är garanterat ett bättre allroundalternativ.
Okej har du några andra rekommendationer istället för en Phazer? :)

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Utöver de förslag du redan fått så kan du ju kika på Nytro XTX vad gäller 4takt sedan hade jag även kollat Polaris Switcback Dragon 600 eller 700cc från 2008:a. Båda borde fungera för din körstil .

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Jag är ju partisk som sjutton men tycker att du ska köpa min Crossfire 800 :)
I andra hand hade jag tittat efter en annan cfr 8, gärna en -11 som var sista årsmodellen. Riktigt roliga allroundmaskiner där motorn håller.

Men att försöka provköra och bilda en egen uppfattning är ju trots allt bäst. Stor skillnad i känsla mellan en välpolerad phazer 500 och en krispig 800 tvåtakt...

Ohbehave

Medlem
25 jan 2017
10
0
1
Kikat på Nytro XTX men hittar knappt några inom min budget och tror att 1000cc kan bli lite stort.

Ohbehave

Medlem
25 jan 2017
10
0
1
Jag är ju partisk som sjutton men tycker att du ska köpa min Crossfire 800 :)
I andra hand hade jag tittat efter en annan cfr 8, gärna en -11 som var sista årsmodellen. Riktigt roliga allroundmaskiner där motorn håller.

Men att försöka provköra och bilda en egen uppfattning är ju trots allt bäst. Stor skillnad i känsla mellan en välpolerad phazer 500 och en krispig 800 tvåtakt...
800 cc kan nog bli lite stort har försökt hitta en skoter mellan 500cc och 700cc om det blir en 800cc eller större ska det vara en skoter som jag verkligen fastnar för.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Kikat på Nytro XTX men hittar knappt några inom min budget och tror att 1000cc kan bli lite stort.
Effekt/viktförhållande är jämförbart med en 600cc 2takt, möjligtvis 700cc 2takt. Den är effektsvagare än en 800cc 2takt så att det är 1000ngt cc är inget att haka upp sig på.
Kika på priser upp mot 50tusen och pruta.

Men det finns mkt annat också.