Viper RTX-LE 2016, hur snabbt ska dom gå?

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
67
25
18
Kalix
Köpte en Viper RTX-LE med 129-tums matta, 44 mm kammar, ny i höstas och har nu kört 55 mil med den. Konstaterar efter några turer på välpackade och platta älvleder idag att den inte går särskilt snabbt. Efter 100 km/h mattas den ganska snabbt av, och efter att ha hållit gasen i botten verkar den stanna vid en toppfart på typ 120 km/h. Känner mig lite besviken. Hade en Vector SP -06 som hade 10 Hk mindre och var tyngre, men som matade på väldigt mycket mer efter 100 km/h än vad min Viper gör. 0-90 km/h är det ett riktigt bra klipp, men sedan händer inte mycket. Är dom så här lågt drevade eller är det något fel på min?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tja, jag skulle gissa att utväxlingen är optimerad för fartområdet 0-100 och med tanke på fartgränsen på 70 samt att de flesta kör mer och mer ospårat är det väl ingen dum idè.

Min Nytro Xride gör knappt 140 på gps och då får man hålla ett tag på bra underlag. Gammel 700-an gör lekande 165 knyck (180 på mätaren) trots betydligt lägre effekt...
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Min var lika (fast 2015), Bytte till big venom sekundärfjäder (finns på kn racing) och lite hårdare sluttryck i primären och nu är 140 kmh inget problem i alla fall, även om jag inte fått till variatorerna helt som jag vill.
Rtxen är utväxlad för upp till över 170 om man räknar på det.

(De ska ha fått vipern till 168kmh med hela big venom kittet ) --> https://thunderproducts.com/shop/yamaha-big-venom/
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
En tanke , kanske kör du fort....
Har även en ganska nyinköpt RTX. Har i SpeedNav kunnat se att hastighetsmätaren visar för lite.
Fick ett brev från Yamaha för ett par veckor sedan, om att senaste ECU uppdateringen genererat fel för min skoter, gällande hastighetsmätaren.

RTX/LTX/STX137/STX146 visar för lite
XTX-LE/MTX visar för mycket

Om du har en Android telefon kan SpeedNav ( http://speednav.mynetgear.com/instal.php ) visa max uppnådd hastighet per körning ( gå in via Inställningar välj Visa Max Fart ).
 
Reactions: rx1driver

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
67
25
18
Kalix
Det verkar som att man får börja kika på ett variatorkit. Ett Big Venom kit från Thunder Products verkar kosta runt 299 USD, KN har något utökat kit med helix för 5500 kr. Behöver man verkligen en ny helix? Det finns ju även Big Venom fjäder till sekundären. Någon som testat att bara byta denna? Resultat?
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Det verkar som att man får börja kika på ett variatorkit. Ett Big Venom kit från Thunder Products verkar kosta runt 299 USD, KN har något utökat kit med helix för 5500 kr. Behöver man verkligen en ny helix? Det finns ju även Big Venom fjäder till sekundären. Någon som testat att bara byta denna? Resultat?
Jag köpte endast fjädern, ökade toppfarten med 15-20 kmh,
Men om man vill ha den riktigt bra så är nog annan helix (helt kitt) att föredra.
 
Reactions: Vangen

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
67
25
18
Kalix
Vete fan vad som hänt, men idag körde jag utan problem 140 km/h på mätaren. Kan det handla om inkörning? Har gått 95 mil nu. Kan verkligen inkörning göra sådan skillnad? För 40 mil sedan gick den knappt 120. Har kollat mätaren med hjälp av GPS, och den visar exakt rätt hastighet.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Som Hjulboggie skrev är underlaget den största faktorn. Men Genesismotorn är extremt slö de första 100 milen(grovt). Lossnar mycket effekt efter det.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Körde 156 km h på mätaren med min 14 xtx vilket var 153 på gps, har kn variatorkitt med big venom. Upp till 140-145 går det snabbt
 
Reactions: rx1driver

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Har inte maxat ur min totalt på is ännu, går i all fall att plåga upp i 145 på bra underlag...
Riktigt bra drag från 0-120 men det känns som att det börjar gå rejält tungt efter 125.
Har kollat mätaren mot GPS den visar ganska exakt.

Frågan är ju bara hur fort törs man köra med en 44:s matta innan kammarna lossnar?

Saknar F7a:an vissa dagar ute på isen när det är långt hem och man har bråttom, gjorde alltid över 170 på hårt.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Har inte maxat ur min totalt på is ännu, går i all fall att plåga upp i 145 på bra underlag...
Riktigt bra drag från 0-120 men det känns som att det börjar gå rejält tungt efter 125.
Har kollat mätaren mot GPS den visar ganska exakt.

Frågan är ju bara hur fort törs man köra med en 44:s matta innan kammarna lossnar?

Saknar F7a:an vissa dagar ute på isen när det är långt hem och man har bråttom, gjorde alltid över 170 på hårt.
Men en 44 matta är det bara att hålla stumpt...
 
Reactions: rx1driver

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
67
25
18
Kalix
Träffade en som hade monterat Big Venom kit, och han var eld och lågor över vilken enorm skillnad det blivit. Märkligt att Yamaha kalibrerar variatorn så illa.