Uppgradera Arctic cat Panther 440 MC 1990

6 mar 2017
18
0
1
Hudiksvall
Hej skulle gärna vilja ha tips och råd på att uppgradera min Panther Mountain cat för körning både i skogen/Puder och på leden. Skotern är helt original förutom ett par breda plastbelägg på skidorna.
Största problemet är att den är lite väl mjuk i all fjädring så att den har en tendens att understyra och skulle gärna vilja ha lite mera effekt och topphastighet :)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Spänn ballataremmen, byt styrstål lev med effekt/hastighet. Behåll skotern i originalskick och lägg energi/pengar på att byta skoter senare, då blir den fortfarande värd någonting.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Finns inga trimpipor som ger bättre effekt. Enda effekten de har är att ytterligare snabba på generella skoterförbud.

Den där 440-n är ingen dålig motor, låt den vara och lär dig köra ordentligt istället. Visst, det är trist att inte ha en ny lössnövärsting med +150hk men du har iaf en fungerande skoter. Det har du inte om du börjar förstöra den.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.183
150
63
Säfsen
Tråkiga svar, men de har rätt. Låt skotern vara ifred, lägg energin på att HÅLLA den i fortsatt bra skick istället. Och använd tiden som du skulle skruvat till att köra istället.
Fördelen med att ha en skoter som inte är fulländad är att du blir en bättre förare, eftersom att du måste kompensera skoterns brister med din körteknik. Den tekniken tar du med dig när du byter upp dig till en nyare maskin efter skolan.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Moderna skidor av mountain typ funkar betydligt bättre till att svänga med i snö än plastbelag.
om det inte är gjort nått åt stötdämpningen så lär ju ett par gasdämpare (renoverade) från en större kusin, tex EXT eller Wildcat mm vara en vettig uppgradering.

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Tänk såhär: allt du med enkelhet kan återställa är modifikationer värda att fundera över.
Ett par bättre skidor är givet, stötdämpare och nya fjädrar likaså.
En bra matta är också alltid ett steg uppåt men kostar ofta rätt mycket pengar, kompletteras med drev för att få lite bättre fart på mattan i snön.
Topphastighet och bra framkomlighet i lössnö utan stora modifikationer är inte riktigt enkelt att förena.
Men något som ALLTID ger effekt: renovera variatorer och en ny fräsh rem samt injustering av förgasare. Se till att alla lager är fräscha. Allt som går trögt är en effekttjuv!

Otaliga människor lägger massvis med pengar på pipor och toppar men kör med trötta fjädrar och slitna knappar, vikter, rullar etc i variatorerna. Ingen poäng med 100 hästar i motorn om man får ut 1/3 på mattan.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Säg att du får 8-10.000 för den om du säljer den och den är i skapligt fungerande originalskick. Att lägga 10.000 emellan ger en modern skoter... Lägger du motsvarande pengar på "modifieringar" så blir enda effekten att din nuvarande skoter blir värd 0 kronor.

6 mar 2017
18
0
1
Hudiksvall
Galen idé

nu medans jag håller på med tipsen jag redan fått så fick jag den "galna" idéen undra hur svårt det är att montera en phazer 480 motor eller nån variant av yamaha 540 fläkt kyld 😎
Vad tror ni om den "Galna idéen"? håller växellåda osv tro?

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Jag förstår inte heller negativiteten. Alltså vill du bygga en frankensled så gör det! Själva byggandet är hysteriskt roligt enligt mig själv. Har gjort mängder med korkade byggen själv och de är de roligaste maskinerna jag kört, plus att jag blivit duktig på att skruva, räkna, svetsa.. etc. Så är det det du vill göra så gör det! Det finns ingen omöjlighet i att montera en 480 eller 540 i din maskin. Blir det billigt? Nä. Är det enkelt? Nä. Är det görbart? Helt klart. Kommer du att ha kul när du gör det? Sannolikt ja om du är som jag :)

Brukar alltid garva när folk frågar vilken årsmodell det är på min IQR. Brukar svara 05, 06, 07, 08, 11 och 12 och peka på olika delar av maskinen. Ibland kompletterar jag med att peka på detaljer och säga Biltema, Folkvagn, AAEN, hemmabyggt, Öhlins, svarv, fräs, svets.. :ciao:
När jag för första gången efter bygget provade en IQRR SE och jämförde den med min hemmabyggda så tappade jag hakan över hur mycket bättre hemmabygget är.. Natt och dag.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Sv: Galen idé

Inga problem, att sätta i en sån men om du inte har en sån liggande så lägg pengarna på att byta upp dig istället.

Angående växellådan, du har den med back och manuell sträckare?
I såna fall så håller den lätt +100hk, mer med bred kedja

"Knasbyggen" ska man bara göra när delarna är nästan gratis, även om det är kul så brukar det inte löna sig.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det mesta passar väl från EXT:n, i alla fall om man moddar lite lätt.