Förra året köpte jag min första fabriksnya skoter efter noggrant övervägande. Jag behövde en skoter till fjälljakt, djupsnökörning och ledkörning, både ensam och med familjen i pulka. Alltså en mångsidig maskin vilket aldrig är lätt.
Problemet visade sig direkt. Remmen skrek och kvittrade på låga hastigheter, vilket ledde till att återförsäljaren drevade ner den som kostnadsfri garantiåtgärd. Det stod då klart att många fler klagat på samma sak vilket lett till att BRP godkände denna åtgärd utan att kunderna själv behövde betala.
Åtgärden har visserligen förbättrat problemet, men långt ifrån avhjälpt det. Fortfarande kvittrar det och gnäller om man kör långsamt. Problemet förvärras när man drar pulka eller kör uppför.
Varje gång jag pratat med återförsäljaren har jag hört om det kommit någon lösning på problemet. De har då på flera exemplar själva börjat laborera med sekundärvariatorn för att se om det hjälper. Tanken är att kunderna ska bekosta årgärderna utöver drevning av växellådan.
Jag har nu surnat till på BRP eftersom jag anser att de inte tar sitt ansvar och gör en fabriksåterkallning på dessa maskiner. Detta är ett enligt mig ett solklart fabrikationsfel. Jag har aldrig kört en annan skoter med liknande remskrik och det är ju inte särskilt kul att köpa ny maskin för 135 000 och råka ut för detta.
Så jag har kontaktat BRP och talat om för dem vad jag tycker. De hänvisar till återförsäljaren och att jag ska meddela när jag lämnat in den så att de kan tala med BRP:s tekniker under tiden den står inne.
Jag har också ringt runt till återförsäljare som alla är medveten om problemet. Där märker man också tydligt hur återförsäljarna blivit instruerade av tillverkarna att säga saker som "det är en ledskoter", "den är avsedd att köras fortare än 30 km/h" osv.
I marknadsföringen står det att det är en mångsidig skoter, ingenting om att den enbart går att köra efter led. Det börjar likna en uttröttningsstrategi från BRP:s sida. Målsättningen tycks vara att inte ta ansvar för en undermålig produkt.
Så nu börjar jag, efter 305 mil, närma mig antingen Allmänna reklamationsnämnden eller ett totalt förkastande av BRP på livstid.
Vad anser ni? Har ni själva haft detta problem med modellen? I så fall, har ni lyckats åtgärda det? Har ni då fått bekosta det själva?
Problemet visade sig direkt. Remmen skrek och kvittrade på låga hastigheter, vilket ledde till att återförsäljaren drevade ner den som kostnadsfri garantiåtgärd. Det stod då klart att många fler klagat på samma sak vilket lett till att BRP godkände denna åtgärd utan att kunderna själv behövde betala.
Åtgärden har visserligen förbättrat problemet, men långt ifrån avhjälpt det. Fortfarande kvittrar det och gnäller om man kör långsamt. Problemet förvärras när man drar pulka eller kör uppför.
Varje gång jag pratat med återförsäljaren har jag hört om det kommit någon lösning på problemet. De har då på flera exemplar själva börjat laborera med sekundärvariatorn för att se om det hjälper. Tanken är att kunderna ska bekosta årgärderna utöver drevning av växellådan.
Jag har nu surnat till på BRP eftersom jag anser att de inte tar sitt ansvar och gör en fabriksåterkallning på dessa maskiner. Detta är ett enligt mig ett solklart fabrikationsfel. Jag har aldrig kört en annan skoter med liknande remskrik och det är ju inte särskilt kul att köpa ny maskin för 135 000 och råka ut för detta.
Så jag har kontaktat BRP och talat om för dem vad jag tycker. De hänvisar till återförsäljaren och att jag ska meddela när jag lämnat in den så att de kan tala med BRP:s tekniker under tiden den står inne.
Jag har också ringt runt till återförsäljare som alla är medveten om problemet. Där märker man också tydligt hur återförsäljarna blivit instruerade av tillverkarna att säga saker som "det är en ledskoter", "den är avsedd att köras fortare än 30 km/h" osv.
I marknadsföringen står det att det är en mångsidig skoter, ingenting om att den enbart går att köra efter led. Det börjar likna en uttröttningsstrategi från BRP:s sida. Målsättningen tycks vara att inte ta ansvar för en undermålig produkt.
Så nu börjar jag, efter 305 mil, närma mig antingen Allmänna reklamationsnämnden eller ett totalt förkastande av BRP på livstid.
Vad anser ni? Har ni själva haft detta problem med modellen? I så fall, har ni lyckats åtgärda det? Har ni då fått bekosta det själva?