Åja, men vi har ju rett ut vilka områden som tråden inriktade sig på så värst långt ifrån ämnet kom vi aldrig, snarare helt enligt tråden då fjällen var syftet
Nu vet alla att Norrbottensfjällen avser Lapplandsfjällen norr om Västerbottens län och Lapplandsfjällen i Västerbotten :bigsmile:
Jag tar mig friheten här att exkludera södra sidan om Akkamagasinet (Luleälven för de som inte vet) så avgränsningen blir mellan Ritsem och Riksgränsen/Björkliden då Råstojaure är uteslutet stängt i princip. Vilket kan vara bra att veta för alla skoterfantaster oavsett vart i landet man bor, alla är välkomna.
Så, vad gissar man.. Har ju kommit bra med snö denna vecka i området som nu avgränsades. Några bekanta är och kör denna helg och fick info om att det är avsevärd skillnad från förra året då sista helgen i april mer var snövatten än snö med tö
Körde själv Ritsem upp och det var vackra dagar med sol men föret var inget å hurra för
hwell:
Här i Lappland och skogslandet har snön klarat sig oerhört bra tack vare nattkylan. Fick ihop ca 10 mil idag med solsken och utmärkt körning. Var dock först på senare förmiddagen som det blev fint efter att kylan lättade lite...
Hoppas och tror att fjällen i för tråden avsett område kommer vara fint Maj ut om kölden ligger kvar ett tag till, möjligen en bit in på Juni också. Kommit fruktansvärt mycket snö på senare delen av vintern medan februari såg dyster ut för den fortsatta säsongen :wondering:
Dock synd med området runt Alta att det verkar vara runt början på Maj som gäller enligt ovan. Har ingen koll på vilka regler som omgärdar vidderna däromkring men vet att jag åkt över kauto i slutet på juni för två säsonger sedan och det var bra med snö på sina ställen in på norska sidan, solsken på det också
Tåls att titta närmare på för jag tror det är highly recommended landskap att åka tvåtakt under slutet på Maj :eyebrows: