Det känns som att det har blivit vanligare de senaste åren på gammelskotrar att bränsleslangarna krackelerar och spricker. Har nog troligen med alkoholinblandningen i bensinen att göra.
5 % etanol har varit iblandat i bensinen i Sverige sedan 1995, innan dess gjorde oljebolagen lite som de ville och tillsatte etanol ibland vintertid för att inte få problem med isproppar i tankbilar mm. I början av 90-talet skröt man till och med över hög etanolinblandning i bensinen, jag tror OK hade uppåt 15 % i några år men var tvungna att gå ner efter EU-inträdet då man måste följa EU:s standarder för bensin.
Etanol förstör inte gummi som tål bensin, men däremot kan den lösa upp hartsavlagringar från gammal bensin. Ibland kan man råka ut för gamla söndervittrade slangar som skulle läcka som såll om det inte vore för ett hartsskikt på insidan, om man nu tankar starkt etanolhaltigt bränsle som löser upp hartset, så ser man plötsligt hur dålig slangen egentligen har varit hela tiden.
Problemen med dåliga bränsleslangar är enligt min mening snarare helt enkelt att dagens gammskotrar är äldre än de var förr. Och man ska inte heller glömma att det på eftermarknadssidan säljs, och har sålts, många totalt undermåliga saker som kallas för bensinslang. Både Mekonomen och Biltema har tidvis sålt slangar som inte ens klarar en månad i motorrumsmiljö innan de är totalt sönderspruckna.
Ett annat problem med bränsleslangar på skotrar och andra bensindrivna saker som bara används säsongsvis, är att en del beståndsdelar i bensinen löser upp mjukgörarna i gummit och så att säga ersätter dem. Det fungerar utmärkt så länge slangen är fylld med fräsch bensin, men om den sedan står tom ett halvår och bensinångorna hinner avdunsta, så är slangen hård och spröd sedan. Och när den är i det skicket går den sällan till sig bara för att den får utsättas för bensin igen.