När tar Textron över?

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
719
81
28
Norderåsen
De har sagt upp avtalet med KGK och kommer att importera och distribuera Arctic Cat och Textron själva, detta är väl känt. De har redan börjat röra om i grytan och tex Motorhuset i Östersund får inte sälja och serva Arctic Cat längre.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
Frågan är bara vem som kommer att vilja ha arctic i östersund då, förutom bengan då, men han har väll mer eller mindre näringsförbud? :) Har ju inte direkt sett bra ut för arctic i östersund då man bytt handlare väldigt ofta. Sen kan jag förstå att det inte går att sälja arctic i samma lokal som tex brp eller polaris, för jämför man detaljer så ser ju arcticen ut att vara ihopsat och "justrerad" av 3åringar, funkar säkert skitbra nu men jag tror att köpare som är lite färsk på skoter tittar på ett annat märke som har mer finish, speciellt om den står några meter ifrån...
Men det är nog väldigt possitivt att KGK försvinner från arctic, så kan dom fortsätta sälja verktyg som dom verkar ha större intresse i...
 
Reactions: mas

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
719
81
28
Norderåsen
Det är Speedshop i Krokom (som ju sakta har återuppstått) som kommer att sälja och serva Arctic Cat i området runt Östersund. Enligt Motorhuset så kommer Speedshop att börja sälja fyrhjulingar också, men å andra sidan har jag hört från annat håll att Speedshop ska sälja skotrarna och Stigs maskin ska sälja fyrhjulingar (som de ju gör nu) men att man ska kunna serva både skotrar och fyrhjulingar hos båda. Men men det visar sig hur det blir med det.
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Frågan är bara vem som kommer att vilja ha arctic i östersund då, förutom bengan då, men han har väll mer eller mindre näringsförbud? :) Har ju inte direkt sett bra ut för arctic i östersund då man bytt handlare väldigt ofta. Sen kan jag förstå att det inte går att sälja arctic i samma lokal som tex brp eller polaris, för jämför man detaljer så ser ju arcticen ut att vara ihopsat och "justrerad" av 3åringar, funkar säkert skitbra nu men jag tror att köpare som är lite färsk på skoter tittar på ett annat märke som har mer finish, speciellt om den står några meter ifrån...
Men det är nog väldigt possitivt att KGK försvinner från arctic, så kan dom fortsätta sälja verktyg som dom verkar ha större intresse i...
Varför är det så här? Yamaha får alltid topp poäng när det gäller finishen medan Arctic hamnar i botten?
Tillverkas dom inte i samma fabrik?
 
Reactions: bigmac

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.623
99
48
Örnsköldsvik
Varför är det så här? Yamaha får alltid topp poäng när det gäller finishen medan Arctic hamnar i botten?
Tillverkas dom inte i samma fabrik?
Topp poängen Yamaha fick var väl på tiden dom tillverkade prylarna själva. (Men då använde man sig ju av 20kg mer material än alla andra) Kan inte tänka mig att Sidewinder skulle skilja sig nämnvärt mot en ny A-C?
Nya A-C tycker jag väl håller hyfsad finish ändå? Inte BRP/ Yamaha klass kanske men det tar väl tid för jänkarna att lära sig använda mm. =) Dock när dom kom 2012 och det var någon form av psykologiskt experiment att montera sidokåporna kändes dom ju fortfarande lite hopslängda.
Min Pro-Ride (som är i mm om det spelar någon roll) är ju t.ex. mil bättre än min gamla Dragon. Men inte är det direkt så man blir till sig av passformen för det. Axys är väl dock rätt väl hopsatt.
BRP har jag väl nästan fattat som dom gått ned sig lite? REV var ju en rätt välbyggd grej sett till finish. Vet inte alls hur 850in är dock men spontant när man står och glor och klämmer på dom känns dom ju rätt bra.

OBS här att jag snackar finish typ passform, styrglapp etc, inte kvalité.
 
Reactions: bigmac och mas

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Textron-skiftet är klart om några veckor, deras system har börjat användas men är en övergångsperiod nu.

Ska bli intressant att se om reservdelspriserna blir bättre. Nypris på skotrarna är ju riktigt bra
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Topp poängen Yamaha fick var väl på tiden dom tillverkade prylarna själva. (Men då använde man sig ju av 20kg mer material än alla andra) Kan inte tänka mig att Sidewinder skulle skilja sig nämnvärt mot en ny A-C?
Nya A-C tycker jag väl håller hyfsad finish ändå? Inte BRP/ Yamaha klass kanske men det tar väl tid för jänkarna att lära sig använda mm. =) Dock när dom kom 2012 och det var någon form av psykologiskt experiment att montera sidokåporna kändes dom ju fortfarande lite hopslängda.
Min Pro-Ride (som är i mm om det spelar någon roll) är ju t.ex. mil bättre än min gamla Dragon. Men inte är det direkt så man blir till sig av passformen för det. Axys är väl dock rätt väl hopsatt.
BRP har jag väl nästan fattat som dom gått ned sig lite? REV var ju en rätt välbyggd grej sett till finish. Vet inte alls hur 850in är dock men spontant när man står och glor och klämmer på dom känns dom ju rätt bra.

OBS här att jag snackar finish typ passform, styrglapp etc, inte kvalité.
Jämför tex nya Yamaha MP Transporter med Arctic Norseman 600, jag skulle ta Yamahan 100 gånger av hundra, fast det var nu inte det jag skulle skriva utan en skotertidning gav en Yamaha topp poäng i finish men motsvarade Arctic fick bottenbetyg.