Äntligen går den perfekt! Blev en del trixande med både spridarna och mappning innan allt lirade. Resultatet visar samma toppefekt som tidigare bromsning, 93 hk vid 0,5 bars laddtryck vilket är fantastiskt bra men denna gång med utmärkt körbarhet.
Vi började med att byta efi-boxen till en öppningstidsmodulerad box.
Laddade in en grov map och körde. Den lirade riktigt bra men som förväntat tog bränslet slut vid så pass mycket som 0,3 bar. Tydligen sitter det en ganska stor spridare original i en 500:a kapabel att leverera bränsle upp till uppskattningsvis 75 hk.
Hade redan i förhand modifierat infästningen till den större 420 cc-spridaren klar att bulta på originalspjällhuset.
Det krävde lite planering, svarvade, svetsande och fräsande för att konstruera färstet för att den skulle passa.
P.g.a. den större spridaren satte vi öppningstiden kortare utan laddtryck för att den skulle funka utan laddtryck, och längre öppningstid vid laddtryck. Rimligen skulle detta vara lösningen. Tyvärr uppvisade den samma stul och misständningar som jag tidigare upplevt. En större spridare var tydligen inte lösningen.
Monterade tillbaka originalspridaren då den gick så bra med den men samtidigt med vetskapen om att den inte levererar tillräckligt bränsleflöde. Denna skulle kräva en extraspridare att toppa upp för att det ska funka upp till 0,5 bar.
Lyckligtvis finns en extra utgång i den nya boxen att styra en spridare för exempelvis vatten/metanolinsprutning.
Vi valde att nyttja denna kanal att driva extraspridaren.
Mappade så att vi först maxar ut originalspridaren och därefter toppar upp med extraspridaren. Detta visade sig funka utmärkt! Helt klart en udda lösning som saknar rimlig förklaring men den funkar!
Riktigt kul och känns som att vi har en riktigt bra setup inför kommande säsong.
Kvar är att få fram en kraftigare vevstake. Idéer på detta är på gång men inget klart. Tror att vi har lösningar på detta så det kommer förhoppningsvis komma på plats snart.