Här kommer en uppdatering på motorhaveriet. Det verkar faktiskt se hyffsat bra ut efter omständigheterna. Vi hade befarat betydligt mer omfattande skador. Bägge lagringarna på vevstaken var felfria vilket visar att den inte skurit på någon av dem. Känns lovande då vi alltid hävdat att de trycksmorda lagren skulle hålla. Slutsatsen är helt enkelt att originalvevstaken i sig inte höll för effekten.
Cylinder, topp och ventiler klarade sig mer eller mindre helt från skador. Som det ser ut behövs nya blockhalvor, ny vevstake och kolv för att den ska vara igång igen.
Vi har på alla håll sökt efter kraftigare eftermarknadsstakar till KTM500 men tyvärr verkar det vara omöjligt. Kanske rimligt att det inte finns då få i världen turboladdar en KTM500
Lösningen är att specialtillverka en kraftigare stake men tyvärr är det mer än 2 månaders leveranstid. Vid det laget är körsäsongen nästan över vilket gör att detta alternativ går bort för tillfället.
Av den anledningen kommer vi denna vinter fortsätta köra med originalstakar och ladda mindre och siktar på mellan 0,4-0,5 bar.
Till sommaren tar vi isär motorerna för att sedan beställa customstakarna. Då spelar ju leveranstiden ingen roll.
Eftersom KTM500 2016 respektive 2017 är helt olika motorgenerationer med olika stakar är det sannolikt att 2016-hojarna byts ut mot en ny. Detta för att kunna använda samma vevstaksutformning i båda hojarna. Misstänker att man kan få bättre pris om man kan beställa fler identiska stakar samtidigt. Det är åtminstone planen som det ser ut nu.
Med andra ord kommer ett komplett turbokitt+hoj exkl. bandsats finnas till salu i mitten av maj för den som är intresserad.