Värdering Expedition Extreme 800R

Ådfs

Prospect sledder
24 mar 2018
1
0
1
Luleå
Hej,

En bekant bekants ska sälja sin Skioo Exp Extreme 800R ETEC 2016 som har gått 2 år som spårnings och sladd-maskin i huvudsak. 700 mil på mätaren och hyggligt nyservad. Inga större renoveringar är gjorda på växellåda osv.

Vad är ett rimligt pris med tanke på milantalet och att den har gått många "hårda mil" ? 50-60-70'?
 

Generalsnus

Välkänd medlem
23 feb 2010
118
2
18
Valbo
Efter en snabb koll på blocket så finns det bara 1 st ute men den har gått 185 mil och dom begär 102900:- för den på firma.
Privat affär kanske runt 70 - 75.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nejnejnej! Max 60'' med dom milen, får ju räkna med ett kolvbyte för X antal tusen vid dom milen.
Det är ingen Polaris!

Gammal myt och skröna!

Tjuvluft, kallskärningar, oljebrist och läckande packboxar dödar brps motorer. Inte kolvglapp som Polaris.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
Det är ingen Polaris!

Gammal myt och skröna!

Tjuvluft, kallskärningar, oljebrist och läckande packboxar dödar brps motorer. Inte kolvglapp som Polaris.
Vid 700 mil byter man kolvar oavsett märke på en 800a de är sprickrisken som är farlig över 700 mil inte slitaget. Brp själva har väl satt bytesintervall innan 700 mil. 600or håller bet längre innan de spricker pga av mindre borr = kompaktare kolvar och mindre effekt som kolvarna får bråka med.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ja visa gärna en 800 etec som skurit pga materialtrötthet/kolvsprickor innan 1000 mil.

Finns förstås några stycken (finns t.o.m Nytros)
Men dom är inte många.

Skulle jag gjort nåt på en 800 vid 700-800 mil så är det att kolla om veven kastar alt packboxar läcker.

Gör dom det så blir det riva och då byts förstås kolvar bara för att...

Skulle hellre byta kolvar än renovera veven men det är tyvärr den verklighet vi brp snubbar lever i.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
Ja jag har följt brp`s motorutveckling genom åren och har sett att e-tec håller bra i kolvarna (förutom första årgången men den fick ju nya kolvar på bullentin)
Man kan säkert köra 1000 mil men jag skulle ändå följt brp`s bytesintervall alt max 700 mil. Vevaxeln är ju ett tråkigt kapitel att den ska vrida sig och detta jäkla fett i lagren som måste bytas ut men den håller ju bet bättre än tidigare Rotax 3 serien som va totalt värdelös.