Skulle summera här mina tankar angående den valda snöslungan Cub Cadet 526 HD SWE och föregående vinters snöröjning.
Den har levererat till 100%, pudersnö, snösörja så full i vatten så det är en grå/brun sörja (och allt som finns mellan de två ytterligheterna) spelar ingen roll. Den har bra kastlängd oavsett och sätter mycket sällan igen. Hårt packad/ihop frusen snövall på 45-50cm höjd tog den undan snabbt och smidigt.
Tycker den har bra viktfördelning och är smidig att hantera, känns robust. Däcken har skapligt grepp, varken bättre eller sämre än andra i samma storlek. Kedjor är kanske inte så dumt men inget jag behöver just nu.
Troligtvis kastade någon trevlig elev på skolan vi har som granne in en lite större sten på gården så den hamnade där jag håller upp med slungan så en brytpinne for. Lite lackskada också, men inget allvarligt.
Inte första gången sten kommer flygande från det hållet, grannen fick in en genom rutan för 2 år sedan, men lite trist iaf.
Sedan hade jag gärna haft handtagen 5cm högre upp (är 186cm) men det går utmärkt som det är nu också.
Ja det är vad som finns att säga såhär långt.
Kan iaf med gott samvete rekommendera att köpa en för den som letar. Grannarnas 1 och 2 år gammla TORO 1028 eller vad de då heter är inte på något vis bättre. De går tyngre i djupare snö än CUB:en och kämpar mer med både riktigt hårda snövallar och riktigt blöt snö. De gör jobbet, men sliter hårdare och det gör även de som kör dem.