Hej jag kollar också för en son scooter, men har ingen aning om alt. Så vet jag inte vilken modeller är ifrån vilken märke. Inte heller vad betyder förkortningar
kan du förklara litegrann tack
Rev är Skidoo ifrån (2003)2004 till 2007.
2008-2013 kom en modell dom döpte till (rev-)XP med modernare chassie och överlag modernare design.
Renegade är väl den som är kortare (av dom 2 jag rekommenderade) och mer lämpad för led men dock ändå så pass lång att den inte gör bort sig i lössnö, den andra är Summit som är lite längre och fungerar bra i lössnön.
Lynx Xtrim 2006-2010 som en renegade fast är lite robustare och tyngre som gillar hårda tag, vill minnas att attackvinkeln va bedrövlig på dessa men jag kan ha fel.
Du kan även med lite letande hitta en boondocker ifrån 2011 för dessa pengar men då får du ha tålamod
Dragon är i stora drag chassie modellen för Polaris 2008 till 2010 och som jag rekommenderade i mitt tidigare inlägg.
Finns Rmk som är för lössnön och Switchback för lite mitt i mellan, men så finns även både switchback och Rmk i ett Assault utförande som innebär i stora drag att det är värre dämpare och lite förstärkningar på den så den gillar lite hårdare tag.
Och av Arctic cat så rekommenderade jag XF och M (modeller EFTER 2011) och det är väl i stora drag att XF kom ifrån föregångaren Crossfire och är en mellanlång skoter som fungerar för lite lek på och utanför led medans M är i stora drag Arctics Mountain (lössnö) segment och trivs bäst utanför leden.
Sen finns det väl både för och nackdelar med alla märken i form av att tex skidoo/lynx har en bedrövlig lösning av infettning av vevaxellager som kryper ur med jämna mellanrum och sprickor i insugsgummin som kan göra stora motorskador. vill påstå att dessa även äter skidgummi till frukost men det är bara av egna erfarenheter.
polaris har väl nån form av problem med spridare och att kolvarna spricker (kommer ej ihåg hur cylindrarna va på dessa modeller).
Arctic har/hade problem med att oljepumpen la av samt att oljelocket blev tätt så oljan inte hittade fram pga vakum i oljetanken, sen en annan vanlig sak på dessa arctics är väl att den gärna vill bluddra vid kraftigt gaspådrag ifrån stillastående, som kan vara jäkligt irriterande om man ska lös eller över nåt dike eller dyligt, men detta löses enkelt med en förflyttning av lufttempsgivaren i luftburken, vill även minnas problem med glappande bussning i styret.
det bästa du kan göra är att läsa spaltmeter om just den modell som tilltalar dig så du har lite kött på benen när du ska kolla på ett eventuellt objekt.
Oavsett modell eller märke kommer du ha förbannat roligt på och så småningom kommer du lära dig vad du vill din skoter ska vara bättre på så du kan välja nästa skoter efter det, det finns ett märke för alla, happy hunting =)