Får inte igång skotern efter uppvärmning - Lynx adventure 1200GT

qureshi

Ny medlem
24 dec 2018
3
1
3
52
Stockholm
Hej,

Är nybörjare inom skoter. Efter vinterförvaring så startade skotern upp perfekt, jag lämnade den på ett tag 10 minute typ, tills den dog av sig själv. Försökte starta igen men fick ett konstigt meddelande som knappt går att läsa. Försök googla ordet men utan lycka.

Tips?

Jag har felsök:

1. Ladda batteriet fullt
2. Tagit ut batteriet i flera timmar (kanske nollställer skotern)
3. Kollat soppan
4. Rengjort nyckeln.
5. Vridit på nyckeln så den får kontakt

Hur gör jag när jag försöker starta:

1. Lägger in nyckeln
2. Tar upp "dödläge" knappen
3. Trycker en gång (försökt med att hålla den intryckt) startknappen
4. Trycker startknappen igen för att starta.

När jag trycker på gasen försöker den starta, men inget händer mer än startmotorn kommer igång, men samma meddelande dyker hela tiden.

Bifogar en video på händelsen:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Enligt vad som kommer upp på displayen så skulle jag tro att det är gashängsbrytaren. Men det är väll någon elektrisk skit som styr gasen på dom har jag för mig så det lär vara något fel runt spjället skulle jag tro. Eller bara fult i någon kontakt.

Reactions: ersdahl

qureshi

Ny medlem
24 dec 2018
3
1
3
52
Stockholm
Enligt vad som kommer upp på displayen så skulle jag tro att det är gashängsbrytaren. Men det är väll någon elektrisk skit som styr gasen på dom har jag för mig så det lär vara något fel runt spjället skulle jag tro. Eller bara fult i någon kontakt.
Gashängsbrytaren = är det död man skrepp, du refererar till eller gasreglaget vid tummen?

Vad stod det på displayen?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Jag vet inte hur gashängbrytare funkar på din modell men de brukar sitta vid tumgasen. De sitter även något vid gasspjäll som jobbar mot brytaren vid tumgas. Du kan ju prova värma runt tumgasklumpen för de hjälper ibland på andra märken ivf. Hårtork är bäst om du har 220v uttag i närheten. Står den mitt i skogen så gör upp en eld unde tumgasen och när plasten smälter är de klart:)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Har du fått till det?

Precis som Boost III säger...Prova "jobba" med gasen ett tag innan du startar. Skotrar har en microbrytare vid tumgasen, om gasreglaget inte flyttar sig någon millimeter "bakåt" innan den ger gas, så gissar jag att den lilla saken gör att du inte kommer iväg.

Alltså "massera upp" tumgasen där sprinten fäster tumgasen vid infästningen. Det har nog frysit ihop, den ska åka liiiite bakåt innan den sträcker upp gasvajern.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Aldrig bråkat med skidoo 4takt men inte hsr väl skidoo nån mikrobrytare?

Skulle tro att gaswiren eller spjällhuset tjorvar. Kolla så du inte har nåt veck alt så du inte bytt nån del och har för lite slack på gaswire.

Tycker det står throttle open.

Kan ha frusit.

Värm under huven och motionera gasen rejält.

Reactions: Widman