m800-8000

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Jag åker m 8000-17 (800 cc) från vilket år började ac använda den motorn? 2017 var väl sista året med den motorn.När behöver man byta kolvar på en sån motor?
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
M8 2007-2009 hade äldre serien av 800. 2010-2017 har 800 HO motorn. Sen är det väl olika mapp mellan åren.
Har väl nämnts 500h på kolvbyte. Ingen egen erfarenhet av det. Finns nog lite andra gurus här som vet bättre.
 
Reactions: mabo

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
M8 2007-2009 hade äldre serien av 800. 2010-2017 har 800 HO motorn. Sen är det väl olika mapp mellan åren.
Har väl nämnts 500h på kolvbyte. Ingen egen erfarenhet av det. Finns nog lite andra gurus här som vet bättre.
Tack för de! jo de finns ju en del gurus som kan mycket här.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
De va bra fråga att ts frågar om timmar istället för milintervall på kolvbyte för de är säkrast att gå efter. 500 timmar är för lång intervall på vilken modell man än kör. Ex om man kör 30kmt (mycket ledåka) i genomsnittsfart blir de 1500 mil !! Och kör man extremt fort på led typ 50kmt i snitt blir de 2500 mil!! 300 timmar o snittar på 30kmt blir lämpliga 900 mil om man kör rätt mycket led med" lite ospårat". Kör man mest ospårat bondockong mm så blir medelfarten neråt 15kmt och då ger 300 tim 450 mil bytesintervall vilket är perfekt.
Om man kör enbart djup snö med mycket effektuttag o plågning uppför berg på berg så är 300 tim för mycket. 200 max om man kör så.
 
Reactions: leroy och asker

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
De va bra fråga att ts frågar om timmar istället för milintervall på kolvbyte för de är säkrast att gå efter. 500 timmar är för lång intervall på vilken modell man än kör. Ex om man kör 30kmt (mycket ledåka) i genomsnittsfart blir de 1500 mil !! Och kör man extremt fort på led typ 50kmt i snitt blir de 2500 mil!! 300 timmar o snittar på 30kmt blir lämpliga 900 mil om man kör rätt mycket led med" lite ospårat". Kör man mest ospårat bondockong mm så blir medelfarten neråt 15kmt och då ger 300 tim 450 mil bytesintervall vilket är perfekt.
Om man kör enbart djup snö med mycket effektuttag o plågning uppför berg på berg så är 300 tim för mycket. 200 max om man kör så.
Jag tycker att Boosts resonemang låter bra ! Så man kanske skulle kunna rulla på runt 500 mil+/-50 beroende på körning utan att utmana ödet allt för mycket!
Men vad jag har läst om dessa motorer så verkar dom relativt trygga om man jämför med andra tillverkare i 800 cc.
Men det är ju klart att allt kan hända oavsett vilket märke som man kör.😉
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Arcticen har väl den 800 motorn som det är minst problem med i cylinder och kolv, men att byta vid 5 - 700 kan vara vettigt bara så man är säker.
men se över oljepumpen när du byter kolvar för den kan ha ett eget liv på dessa maskiner =)
det är iaf vad jag tycker =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Arcticen har väl den 800 motorn som det är minst problem med i cylinder och kolv, men att byta vid 5 - 700 kan vara vettigt bara så man är säker.
men se över oljepumpen när du byter kolvar för den kan ha ett eget liv på dessa maskiner =)
det är iaf vad jag tycker =)
Vilken typ av fel blir de på oljepumpen och vilka årg gäller de?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Kan iof varit på de gamla motorerna 2004 - 2010 ish men de svarta plasthistorierna på länkaget lossnade, och kärvar då fjädern till pumpen fick den ingen olja eller iaf inte tillräckligt.
Meningen är väl att om den lossnar ska armen till pumpen gå runt och vara i pricip fullt öppen.
vet inte om det är konstruerat så på de nyaste.
sen är det väl många som fått luftfickor i nåt av rören över sommarvilan med noll smörjning vid uppstart som följd
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Kan iof varit på de gamla motorerna 2004 - 2010 ish men de svarta plasthistorierna på länkaget lossnade, och kärvar då fjädern till pumpen fick den ingen olja eller iaf inte tillräckligt.
Meningen är väl att om den lossnar ska armen till pumpen gå runt och vara i pricip fullt öppen.
vet inte om det är konstruerat så på de nyaste.
sen är det väl många som fått luftfickor i nåt av rören över sommarvilan med noll smörjning vid uppstart som följd
Oj shit de va bra varningar! De där med luftfickor i oljeslangar mm är ju rätt farligt därför är de smart med lite extra olja i tanken första körningen för året eller efter renovering.