Kan tillägga att det inte är pga beläggningen på kolven, bilden jag hänvisade till tidigare var med wössner kolvar utan beläggning. Jag har alltså fått dessa märken på cylindern med båda wössner och Wiseco kolvar/ringar.
Det enda som har varit samma båda gångerna har varit cylindern i sig såklart men även att den varit ny, och nyhonad. Ringgap körde jag med 0.50 och 0.55 första säsongen då utan ringskärning!! Sedan köpte jag en ny cylinder (pga spricka i kjolen), samma kolvar med nya ringar inslipade precis som tidigare.. plötsligt märken i cylindern. Slipar och putsar bort försiktigt och ger en lätt honing av cylindern med en ballhone. Honingen blev då märkbart grövre än OEM och samma märken efter några varmkörningar återigen, kanske något värre denna gång. Jag kan iaf bara dra en slutsats. Jag tycker själv det är lite konstigt om honingen kan vara för grov, men av egen erfarenhet och vad jag läst från många på andra sidan pölen så är detta väldigt viktigt med vad dom kallar för spegel finish på cylindern.
PS, kollade mätaren i helgen, 30mil+ nu. Körde bara 150:1 i första och andra tanken, sen har jag inte orkat... YOLO
I och för sig har jag sedan flera säsonger sedan ställt in och mätt in oljepumpen på 2% +-0,2.....