Oljepumpar på äldre maskiner är ju drevdriven från vevaxeln så de ger samma vartal hela tiden så de ger inge mer eller mindre olja ber på motortemp, gaswiren sköter ju pumparmen . Kör man seg olja i dem får motorn mindre olja helt enkelt för oljan är ju alltid lika kall som utomhustempen. När de gäller nya maskiner som börjar få eldriven pump vet jag inte helt säkert om de är mappade att ge mer olja vid kall motor men de tror jag inte för de behövs inte mer olja vid kall motor. Och jag "tror" inte heller de kompenserar för tjock/lättflyktig olja genom att ändra varvtal/kraft. Till 99% chans lär de va mappade för tillverkarens olja.
Ett riktigt meningsfullt oljetest av massor av oljemärken skulle bli för dyrt och långdragen historia man skulle behöva ställa undan motorer i flera år för tjeck av rost mm så de kan vi glömma ingen vill kosta på det. Vi får nöja oss med att läsa på svenska och jänkeforum om hur bra de är men då måste de finnas många års erfarenhet av oljan. Jag rek läsa på usa forum där många trimfirmor huserar typ HCS snowmobile i usa där finns mest erfarenhet.
På HCS forumet har jag läst många oljetrådar och där är KLOTZ,,Amsoil,,Redline favoriter. De oljerna finns ju i Sverige också men de är på tok för dyra.
Jag kan bara rek de oljer jag kört själv och sedan sett motorer inv efter att ha kört dessa oljer.
De oljer jag jämnt tjatar om som mina favvo ger bra motorskydd och fet yta på allt i stålväg inv,. De ger så fet yta att man inte behöver konservera motorn över hela sommaren ens.
Ingen inbördes ordning...
Payback challenger
Payback snopro
Brp olja.
Yamalube
Maxima torco
Aspen
Okq8 rs extrem