Lite ny på dethär med skotrar men hur kan man kolla det?Skulle felet kunna ligga i primären? Kan rullar vara slut eller vikter gått på tvären så att primären inte klämmer ihop mer än en bit??
Ja remmen har tjutit ibland på tomgång.Rullarna och vikterna brukar va slut på äldre et men den funkade ju med gamla remmen så de kan inte va så väldigt slut. Remmen ligger ok högt i sekundären de går ev shims upp den lite till de beror helt på hur hår mot primären axel den ligger. varför den drar runt mattan är endera för bred rem så du måste shimsa ut primärvariatorns skiva lite. Om du tar lös ytterskivan så ser du vart du ska shimsa mellan axel och ytterskiva de går shimsa ut den med enkla medel som ex så shimsade jag nyss ut en Yamaha srv 540 med en 2mm ståltråd. De va bara att linda runt ståltråden runt axeln där skivan ska ta stopp emot på axeln så får man spel mellan rem o skivor. De finns såklart brickor men de är svåra att hitta rätt dim man får för de mesta tillverka dem i svarv. Som sagt olika grova ståltrådar är lättare att hitta.
När du liks har ytterskiva lös så kollar du om rullarna som går mot vikterna är runda och att rullarna inte nött gropar i vikterna. De kan hända att den nya remmen gjort så att de nötta rullarna och vikterna hamnat i en grop mot varandra som är svårare att ta sig förbi vs med smala remmen. Men jag förstår ändå inte varför den ska slira även om variatorerna kärvar,,de enda som borde hända med kärvande variatorer är endera att den varvar för mycket eller för lite inte slira. Jag har en misstanke att variatorremmen fått en bränd yta pga att den sitter klämd i primären vid tomg och låg fart de syns tydligt att de är svarta märken i botten på primären. Efter du shimas isär primären så remmen går fri slipa remmen med sandpapper så du får bort ev bränd yta.
Här är några bilder ser ut som gropar.Ja med breda remmen ska den gå upp i topp på primären och i botten på sekundären om du lyfter upp maskinen och drar på. Den ska såklart bete sig lika när du kör. Med smal slut rem når den inte toppen på primären.
Om, den stannar halvvägs är de slitna rullar som trycker mot vikterna och även vikterna kan ha slitagegropar som rullarna fastnar i. De är inte ovanlig att rullarna är platt på en sida och då blir de underlig växling. På den srv jag höll på med nyss va rullarna helt platt på en sida och vikterna hade enorma gropar. Jag svetsade då på vikterna och slipade till och svarvade nya rullar. Den fick fenomenet att växla på sig dvs varva för lite och växlade tillbaka värdelöst typ inte alls om man inte juckade på gasen. De slirade dock inte på remmen.
Men det konstiga är ju att den gick bra med förra remmen, problemet uppstod när jag bytte remDet där är inga förslitningar/gropar på vikterna som ska skapa några problem, och rullarna ser också fina ut.
Och som Boost säger, remmen ligger helt okej på sekundären.
Så frågan är om det är ett problem som uppstått längre in i drivlinan... Drivaxellager, lagerhaveri i vändhjul eller flera löphjul, brott på någon axel eller sving i boggien. Vad som helst som kan gå tungt och bromsa upp effekten till mattan???
Eller går inte motorn rent, utan har för låg effekt och därför inte orkar driva med full effekt?, Men då borde inte remmen slira förstås
Får prova det!De där va inte mycket slitet den ser ut som ny för o va en et variator som är så gammal. Slipa ut gropen där den är som tvärast utåt på vikten slipa likadant på alla vikter så lika som möjligt. De enda den där gropen påverkar är lite högre tillslagsvarvtal den har ingen bet efter att variatorn börjat dra. Du kan kolla om den stora glidbussningen som löper på huvudaxeln är väldigt glapp radiellt. De får glappa ganska mycket (på en ET) innan den påverkar växlingen så bli inte rädd om den har flera tiondelars glapp. Känn även om rullarna på korset glappa radiellt men samma sak här de får glappa flera tiondelar på en Et innan de blir dålig växling. Iom att de ser runda ut så verkar de rulla bra mot vikterna så de duger. Inget av de jag ser på bilderna ska påverka att den slirar på remmen. Börja med utshimsning och remslipning samt rengöra skivorna från allt gummi. Tvätta skivorna med bräcklen eller sprit du kan även tvätta remmen med sprit för de är ok på en motor under 70hk remmen tar inte skada om man kör ganska omg efter sprittvätt. De är däremot inte bra att sprita remmen o lägga undan den!
Shimsa ut korset så lite som möjligt för att få frigång på remmen de kan räcka med 1mm ståltråd runt axeln om du har tur. Shimsar man flera mm glapp mellan skivor o rem kan man få ett litet ryck när variatorn slår ihop så försök få de mellan 0,5mm och 1mm spel ja 1,5mm funkar också på en Et 340 för den far ju iväg på låga varv så jag tror inte 1,5mm glapp känns.
Ja de är ett mysterium jag aldrig råkat på. Men vi får fundera vidare efter du shimsat isär primärskivan slipat den och remmen samt provkört såklart. Om den då fortfarande dummar sig och tokvarvar så skulle jag släppt på spänningen i sekundärvariatorn fjäderförspänning "om" de nu går släppa några steg på den fjädern? På de flesta sekundärvariatorer finns flera hål att sätta fjädern i för olika spänning.Får prova det!
Men är det inte konstigt att remmen inte går upp mer på primären ifall de inte var fel på vinter å rullar.
Fjädern kan man spänna genom att slå ut pinnen och vrida ett halvt varv på helixen och sen slå i pinnen igen för finns bara ett hål. Men ska shimsa å slipa så får man se.Ja de är ett mysterium jag aldrig råkat på. Men vi får fundera vidare efter du shimsat isär primärskivan slipat den och remmen samt provkört såklart. Om den då fortfarande dummar sig och tokvarvar så skulle jag släppt på spänningen i sekundärvariatorn fjäderförspänning "om" de nu går släppa några steg på den fjädern? På de flesta sekundärvariatorer finns flera hål att sätta fjädern i för olika spänning.
Ajj fan, ja de gick bra tungt å vrida helixen. Ska vrida upp den å hoppas inte fjädern blivit dålig.Ok de va en bra ledtråd att du vrider hela helixen ett hack extra eller tillbaka för så ska man inte göra de blir för stora steg! Då är fjädern inte ställbar och någon har spänt helixen ett halvt varv för spänt fel dvs för hårt spänd. De kan ha funkat med smal rem men inte med org bred rem! Troligast har någon kompenserat den smala remmens låga varvtal den gav genom att vrida helixen ett hack extra de är big nono! Nu finns risken att fjädern mattats av den extra spänningen så om du släpper ett halvvarv på helixen till dit den ska vara så kan den varva allmänt för lite. Men de är bara prova jag tror den kommer gå rel bra även om den varvar för lite. De är svårt att säga hur hårt man ska spänna fjädern dvs i vilket hack på helixen ska man stoppa in sprinten. På en så motorsvag maskin som ET ska de va väldigt lätt att vrida in helixen i rätt läge o stoppa in sprinten du ska inte behöva ta i allt du har .Börja med att släppa ett halvt varv på helixen ta ett till om den fortfarande inte växlar ut ( om de ens går släppa ett helt varv utan att de blir för slakt.
Nu har jag shimsat ut skivan på primären och bara spänt fjädern på sekundären ett halvt varv, gjort rent skivorna och remmen men är fortfarande exakt samma som förutOk de va en bra ledtråd att du vrider hela helixen ett hack extra eller tillbaka för så ska man inte göra de blir för stora steg! Då är fjädern inte ställbar och någon har spänt helixen ett halvt varv för spänt fel dvs för hårt spänd. De kan ha funkat med smal rem men inte med org bred rem! Troligast har någon kompenserat den smala remmens låga varvtal den gav genom att vrida helixen ett hack extra de är big nono! Nu finns risken att fjädern mattats av den extra spänningen så om du släpper ett halvvarv på helixen till dit den ska vara så kan den varva allmänt för lite. Men de är bara prova jag tror den kommer gå rel bra även om den varvar för lite. De är svårt att säga hur hårt man ska spänna fjädern dvs i vilket hack på helixen ska man stoppa in sprinten. På en så motorsvag maskin som ET ska de va väldigt lätt att vrida in helixen i rätt läge o stoppa in sprinten du ska inte behöva ta i allt du har .Börja med att släppa ett halvt varv på helixen ta ett till om den fortfarande inte växlar ut ( om de ens går släppa ett helt varv utan att de blir för slakt.
Nej men är lite konstigt för shimsade ju så remmen är fri men ändå när man lyfter mattan så snurrar den som förut å är som att remmen skulle ligga på fortfarande.What a fuck nu börjar de bli svårt fall!! Har du tryck in handbromsen i parkeringsläget och glömt bort det?
Tycker det är glapp för man kan dra remmen i sidled på axeln, men sen jag släppte på sekundärfjädern så ligger redan remmen en bit ner men kanske måste längre nerOk men har du glapp mellan remmen och skivorna nu på primären? Om du har det måste remmen va för spänd och då måste du släppa ner den mer i sekundären dvs lägga till shims så sekundärvaratorskivorna inte klämmer upp remmen så högt i sekundären då släpper längdspänningen.